Pozycjonowanie firmy usługowej (IT, instruktor, wykończenia wnętrz, fotograf, mechanik, projektant wnętrz, doradca, dekorator, Home Baking)

Pozycjonowanie stron internetowych to proces długofalowy. Jego nadrzędnym celem jest poprawa widoczności witryny w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania (głównie wyszukiwarka Google) po to, by pozyskać dodatkowych klientów. Warto dowiedzieć się, jak wygląda ten proces w przypadku firm usługowych. Chodzi tutaj o pozycjonowanie witryn dla osób takich jak: informatycy, instruktorzy, specjaliści od wykończenia wnętrz, fotografowie, mechanicy, projektanci wnętrz, doradcy, dekoratorzy, a także osoby, których źródłem zarobku jest home baking.

Pozycjonowanie – czym jest i dlaczego warto skorzystać?

Pozycjonowanie stron internetowych to proces, którego celem jest zdobycie przez witrynę jak najwyższej pozycji w organicznych, czyli bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Pojęcie pozycjonowania jest tożsame z SEO (ang. Search Engine Optimization), czyli optymalizacją stron internetowych pod algorytmy wyszukiwarek. Trzeba jednak pamiętać, że SEO podzielić można na:

  • SEO On Site,
  • SEO Off Site.

SEO On site to optymalizacja strony internetowej pod algorytmy wyszukiwarek, rozumiana jako działania podejmowane w obrębie witryny klienta. W związku z tym składa się ona między innymi z optymalizacji treści, pracy nad wydajnością strony internetowej, jej responsywności (dostosowaniem do ekranów urządzeń mobilnych), a także jakością kodu źródłowego. Wszystkich aspektów związanych z SEO On Site jest naprawdę dużo i najlepiej jest myśleć o pozycjonowaniu już na etapie powstawania witryny.

Z kolei SEO Off Site to działania podejmowane poza obrębem strony internetowej, które również mają wpływ na jej pozycję w organicznych, czyli bezpłatnych wynikach wyszukiwania. SEO Off Site to zatem między innymi budowanie bazy linków zewnętrznych do strony internetowej, a także wsparcie pozycjonowania za pomocą wzmianek w mediach społecznościowych.

Warto zainteresować się pozycjonowaniem, gdyż bez tego trudno mówić o sukcesie firm w jakiejkolwiek branży. Większość osób, gdy chce skorzystać z usług jakiejś firmy, po prostu wpisuje odpowiednią frazę kluczową w oknie wyszukiwania Google.

Pozycjonowanie – przykładowe wyszukiwania klientów

Frazy kluczowe można podzielić na przykład ze względu liczbę słów, które zawierają: frazy krótkiego ogona oraz frazy długiego ogona (tzw. long tails), a także ze względu na przykład na intencję osoby, która korzysta z wyszukiwarki. Tym sposobem wyróżnić można na przykład frazy ogólne oraz frazy szczegółowe. W kontekście omawianych w tym artykule branż mogą pojawić się następujące frazy informacyjne:

  • jak naprawić komputer?
  • Czy warto skorzystać z usług instruktora?
  • Czym jest wykończenie wnętrz?
  • Co to znaczy, że fotograf jest dobry?
  • Gdzie znaleźć dobrego mechanika?
  • Czy warto zatrudnić projektanta wnętrz?
  • Gdzie skorzystać ze wsparcia doradcy finansowego?
  • Czy warto zatrudnić dekoratora?
  • Co to jest home baking?

Tego typu frazy wskazują, że użytkownik wyszukiwarki chce się czegoś dowiedzieć. Frazy kluczowe mogą jednak być również konwertujące. Oznacza to, że wykorzystanie ich na stronie internetowej daje sporą szansę na konwersję. W związku z tym użytkownik wyszukiwarki, który wpisuje frazy kluczowe, takie jak:

  • Naprawa komputera Wrocław,
  • Instruktor tenisa Poznań,
  • Wykończenia wnętrz tanio śląsk

Jest nastawiony raczej na to, że skorzysta z oferty firmy, której artykuł znajdzie.

Pozycjonowanie stron www – tworzenie treści z frazami kluczowymi

Wyżej opisane frazy kluczowe to tylko przykłady. Przykłady fraz, które warto wykorzystać w opisach oferty albo artykułach informacyjnych. W sytuacji, gdy potencjalni klienci będą wpisywać w Google następujące hasła, całkiem prawdopodobne, że trafią na Twoją stronę internetową i skorzystają z oferty.

Pozycjonowanie stron internetowych – wizerunek eksperta

Budowanie pozycji eksperta jest możliwe na przykład wtedy, gdy publikujesz artykuły, które odpowiadają na jakieś ważne dla użytkowników wyszukiwarki pytanie. Dla przykładu, jeśli prowadzisz pogotowie komputerowe i tworzysz artykuły na temat formatowania dysku twardego, możesz przy okazji zamieścić w treści wpisu link do Twojej firmowej strony www. Tym sposobem budujesz wizerunek eksperta, a jednocześnie dajesz czytelnikom odnośnik do swojej witryny. Utrwalasz się w ich świadomości.

Prędkość ładowania i responsywność strony internetowej

Prędkość ładowania i responsywność strony internetowej także mają wpływ na ich pozycję w organicznych, czyli bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Prędkość ładowania strony internetowej to inaczej jej wydajność. Natomiast responsywność to dostosowanie do ekranów o niestandardowych rozmiarach. Chodzi tutaj na przykład o wyświetlacze telefonów komórkowych.

Linkowanie zewnętrzne

Linkowanie zewnętrzne to tak zwany link building. Spora liczba wartościowych linków, które przekierowują na Twoją stronę internetową z innych miejsc w sieci, daje gwarancję, że Twoja witryna zyska uznanie algorytmów. Sprawdzają one bowiem autorytet witryn.

Google Firma (dawniej Google Moja Firma) a pozycjonowanie

Warto wiedzieć, że pozycjonować można zarówno stronę internetową, jak i wizytówkę firmową w Google Maps. W tym wypadku ważne jest na przykład zoptymalizowanie opisów (także pod SEO), szczegółowe uzupełnienie informacji i spójność danych zawartych na stronie z tymi, które są umieszczone na firmowym profilu.

Ocena zwrotu z inwestycji

Efekty pozycjonowania możesz sprawdzić w momencie, gdy do strony internetowej jest podpięty Google Analytics. Wtedy też możliwe jest szczegółowe dowiedzenie się, ile jest konwersji, kliknięć telefonu, uzupełnień formularzy itp. Jeżeli zależy Ci doskonałych wynikach, musisz skorzystać z usług fachowca.

Pozycjonowanie a kwestie prawne

Na przykład w branży medycznej, konieczne jest przestrzeganie przepisów dotyczących pozycjonowania stron internetowych lekarzy i innych specjalistów. Zgodnie z przepisami bowiem:

podmiot wykonujący działalność leczniczą podaje do publicznej wiadomości informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych, jednakże treść i forma tych informacji nie mogą mieć cech reklamy.

Dobry specjalista od pozycjonowania wie, w jaki sposób pracować nad stronami konkretnych branż – także prawniczej.

Pozycjonowanie a sezonowość

Pozycjonowanie stron internetowych związane jest z doborem odpowiednich fraz kluczowych. Osoba odpowiedzialna za SEO sprawdza zatem na przykład, jakie frazy są najbardziej popularne jesienią i odpowiednio dobiera je do publikowanych treści w tym okresie. Pamiętaj, że narzędzia takie jak na przykład Google Trends są skarbnicą wiedzy. Skorzystaj z usług eksperta!