Optymalizacja szybkości strony oraz Core Web Vitals

Powiedzenie „czas to pieniądz” w Internecie okazuje się szczególnie prawdziwe. Optymalizacja szybkości strony internetowej może być dobrym sposobem na to, by polepszyć doświadczenie użytkownika i zwiększyć zainteresowanie ofertą, co może przełożyć się na znaczne zyski dla Twojej firmy. Przeczytaj, dlaczego prędkość stron internetowych ma kluczowe znaczenie, jak wpływa na SEO i dowiedz się, na czym polega optymalizacja szybkości.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • dlaczego szybkość strony internetowej jest tak ważna?
  • jaki wpływ ma szybkość witryny na SEO i czym są Google Core Web Vitals?
  • jak sprawdzić prędkość strony internetowej?
  • na czym polega optymalizacja prędkości strony?

Szybkość strony internetowej – dlaczego ma znaczenie?

Szybkość strony internetowej przekłada się na większą wygodę użytkownika podczas korzystania z witryny, a w konsekwencji szybsze decyzje zakupowe i mniej porzuceń koszyka. Obecnie Internauci rzadko wybaczają problemy z wolnym ładowaniem się strony. Z badań przeprowadzonych przez thinkwithgoogle.com wynika, że jeżeli strona ładuje się w czasie 1-3 sekund prawdopodobieństwo opuszczenia jej przez użytkownika wzrasta o 32%, – 5 sekund – 90%, 6 sekund – 106%. Jedynie najbardziej zdeterminowani zdecydują się pozostać na stronie, która nie załaduje się w przeciągu 10 sekund.

To oznacza, że jeżeli Twoja strona działa wolno, tracisz klientów, a co za tym idzie pieniądze. Wniosek jest prosty: musisz zadbać o to, by Twoja witryna była szybka – umożliwiała sprawną obsługę również przy słabszym łączu i na urządzeniach mobilnych.

Wpływ szybkości witryny na SEO – Google Core Web Vitals

Szybkość strony ma nie tylko ogromny wpływ na doświadczenie użytkownika, ale i na dobre pozycjonowanie stron – SEO. W wyszukiwarce Google premiowane są strony szybkie i „lekkie”. Od maja 2021 roku algorytmy Google pozwalają bardzo precyzyjnie mierzyć prędkość poszczególnych elementów strony internetowej – służą temu tzw. Google Core Web Vitals. To trzy czynniki, które składają się na tzw. „page experience” czyli „doświadczenie strony”:

  • LCP – Largest Contentful Paint – wskazuje na czas, jaki musi upłynąć do załadowania się głównych, największych elementów strony np. grafiki czy bloków tekstu, bez uwzględnienia drobniejszych elementów i tych znajdujących się poniżej;
  • FID – First Input Delay – czas, jaki musi upłynąć, zanim będzie możliwe dokonanie pierwszej interakcji ze stroną – na przykład kliknięcie linku lub naciśnięcie przycisku;
  • CLS – Cumulative Layout Shift – mierzy „stabilność wizualną strony” czyli liczbę niekontrolowanych przesunięć różnych elementów layoutu.

Jak sprawdzić szybkość strony?

Zastanawiasz się, czy Twoja strona internetowa jest wystarczająco szybka? Możesz to łatwo sprawdzić przy pomocy z darmowego narzędzia, które udostępnia Google: PageSpeed Insights. To bardzo proste: wystarczy, że podasz adres witryny i klikniesz przycisk „Analizuj!”. Po chwili dowiesz się, które elementy warto byłoby poprawić.

Na czym polega optymalizacja prędkości strony?

Optymalizacja prędkości strony polega na szeregu działań w obrębie witryny takich jak: optymalizacja kodu programistycznego i usunięcie jego niepotrzebnych elementów, zmniejszenie rozmiarów plików graficznych i filmików poprzez zapisanie ich w nowoczesnych formatach, optymalizacja przekierowań czy odpowiednia konfiguracja buforowania. Nie musisz podejmować się tych zadań samodzielnie. Najlepsze wyniki osiągniesz zlecając optymalizację szybkości strony doświadczonym ekspertom z zakresu SEO. W ten sposób zadbasz o to, by strona była przyjazna dla użytkownika i wyświetlała się na dobrych pozycjach w wyszukiwarce.