SEO copywriting na przykładzie tego artykułu

Copywriting SEO to sztuka tworzenia tekstów na strony www, które pełnią nie tylko funkcje informacyjne i zachęcającego do skorzystania z opisywanej oferty, ale przede wszystkim wpływają na pozycję witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Teksty SEO, dzięki spełnieniu określonych wymagań, pomagają przyciągać nowych użytkowników i zwiększać sprzedaż bez korzystania z płatnej reklamy.

SEO copywriting: co to jest?

Copywriting SEO różni się od zwykłego copywritingu internetowego lub copywritingu sprzedażowego koniecznością uwzględnienia zasad, które spowodują, że treść będzie dobrze odbierana nie tylko przez użytkowników, ale i przez roboty Google. Publikowane na stronach internetowych treści powinny nie tylko być ciekawe, zgrabnie napisane i odpowiadać na potrzeby osoby odwiedzającej daną podstronę czy stronę główną, ale muszą także spełnić szereg wymagań optymalizacyjnych. Są to wymogi dotyczące długości tekstu, jego nasycenia odpowiednimi słowami kluczowymi i wyposażenia we właściwie sformułowane nagłówki hierarchiczne. Znaczenie mają też nieco bardziej techniczne aspekty projektowania stron, na których znajduje się tekst SEO. Uwzględniając reguły optymalizacyjne, pisze się bardzo różne teksty: opisy produktów i usług, teksty na stronę główną i strony kategorii, wpisy blogowe i poradnikowe, teksty na landing page.

Zasady copywritingu SEO

Tekst tworzony pod wyszukiwarki powinien mieć odpowiednią długość: rozbudowane, nasycone przydatnymi informacjami i słowami kluczowymi teksty wpływają pozytywnie na ocenę strony. Przyjmuje się nieoficjalnie, że długość treści tworzonych w ramach SEO copywritingu to minimum 1500-2000 znaków ze spacjami (zzs) w przypadku opisów produktów, 2000-2500 zzs na stronie kategorii i minimum 3000-4500 zzs, jeśli chodzi o wpisy blogowe i teksty specjalistyczne. Tak naprawdę im dłuższy jest tekst, tym lepiej. Pod warunkiem jednak, że treści są unikalne, wartościowe, wiarygodne i aktualne, bez niepotrzebnych powtórzeń. A co, jeśli chodzi o samą strukturę?

Tytuł i lead

Każdy tekst tworzony w ramach copywritingu SEO powinien posiadać tytuł zawierający najważniejszą frazę kluczową (może on być jednocześnie nagłówkiem H1) oraz lead, czyli krótkie wprowadzenie (zwykle do 500 zzs) zawierające słowo kluczowe, najlepiej w formie nieodmienionej. Im wyżej w tekście znajdzie się pierwszy raz najważniejsza fraza, tym lepiej. W artykule, który czytasz, lead stanowi wprowadzenie przez pierwszym nagłówkiem H2 (SEO copywriting: co to jest?). Fraza kluczowa została w nim umieszczona na samym początku.

Nagłówki SEO

Optymalizacja treści powinna obejmować nadanie tekstowi formy hierarchicznej: na samej górze umieszcza się nagłówek H1, będący zwykle tytułem tekstu. W dalszej kolejności dodaje się nagłówki H2, H3 itd.: tworzenie stron internetowych dopuszcza dodawanie nawet 6 nagłówków hierarchicznych, jednak z punktu widzenia pozycjonera lepiej jest ograniczyć się do H3, w szczególnych przypadkach do H4. Najważniejsze są nagłówki H1 i H2, ponieważ to one przede wszystkim wskazują robotom Google, o czym jest dana strona. Podział tekstu na bloki przedzielone nagłówkami ułatwiają też użytkownikowi zapoznawanie się z tekstem i sprawiają, że jest on bardziej czytelny. W tym tekście nagłówki H2 i H3 wyznaczone zostały przez pogrubienie i odpowiednią wielkość, a tytuł stanowi wyjątkowo nagłówek H2.

Copywriting SEO: słowa kluczowe

Każdy tekst pisany pod wyszukiwarki powinien zawierać odpowiednią liczbę słów kluczowych dobranych na podstawie przeznaczonych do tego narzędzi. Optymalny stopień nasycenia frazami kluczowymi zależy od długości tekstu: te na 2000 zzs mają zwykle 2-3 słowa kluczowe dłuższe teksty odpowiednio więcej. Nie ma tu jednak jednej, uniwersalnej zasady: część osób skupia się na jednym, najważniejszym słowie, które ma małą konkurencję albo wybiera pozycjonowanie stron typu long tail. Wówczas umieszcza w tekście wiele skonkretyzowanych fraz, licząc na przyciągnięcie klientów zainteresowanych poszczególnymi produktami czy usługami.

SEO copywriting może obejmować pogrubienie słów kluczowych w tekście (najlepiej za pomocą atrybutu: w ten sposób roboty Google otrzymują sygnał, że dany fragment jest szczególnie ważny z punktu widzenia treści. W tym artykule słowa kluczowe zostały pogrubione w tekście). Frazy kluczowe powinny być zawarte zarówno w nagłówkach, jak i w poszczególnych akapitach, i pojawiać się zarówno w formie odmienionej, jak i nieodmienionej. Tekst ma być naturalny i nie zawierać poupychanych na siłę, niegramatycznych słów kluczowych: takie praktyki mogą nie tylko zmniejszyć przejrzystość i atrakcyjność tekstu, ale również spowodować spadek pozycji strony w wynikach wyszukiwania.

Optymalizacja treści – efekty

W wyniku przystosowania tekstu do wymagań wyszukiwarek internetowych strona ma szansę już w ciągu kilku miesięcy znacząco poprawić swoją pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Sukcesem jest zwykle osiągnięcie pozycji w top 3 lub top 5 wyników, ale dla początkującego pozycjonera celem jest to, aby strona pojawiła się w propozycjach na pierwszej stronie po wpisaniu w Google interesującego użytkownika hasła.