Pozycjonowanie WordPress

WordPress to obecnie najbardziej popularny CMS, czyli system zarządzania treścią. Ten skrypt wybierany jest głównie do budowy i obsługi stron internetowych. WordPress z rozszerzeniem może funkcjonować jako niewielki sklep internetowy.

Jako że oparty jest o licencję General Public License (GNU), jest w zupełności darmowy i może bezpłatnie go pobrać każdy użytkownik Internetu. Pierwszy WordPress ujrzał światło dzienne w maju 2003 roku. Powstał z myślą o blogerach. Od tego czasu ewoluował i z każdą wersją jest coraz bardziej unowocześniany, tak by był jak najbardziej intuicyjny, a zarazem oferował użytkownikowi rozbudowane funkcje i możliwości.

Skrypt WordPressa oparty jest o język programowania PHP, który jest najczęściej stosowany właśnie do tworzenia stron internetowych. Treść strony opartej o ten CMS można modyfikować poprzez panel administracyjny. Kod strony i pliki szablonowe np. bezpośrednio poprzez serwer FTP. WordPress oferuje ogromną ilość motywów, od bezpłatnych po płatne. Miłośnicy WordPressa i programiści mogą również wykazać się, tworząc nowe funkcjonalności w postaci wtyczek.

Zalety WordPressa pod kątem SEO

Pozycjonowanie WordPress to temat dyskusyjny. Można przyznać, że WordPress jest przyjazny dla pozycjonowania. Możliwości optymalizacji strony internetowej opartej na WP pod kątem SEO wystarczające.  Wiele istotnych zadań (optymalizacja treści, metadane, linkowanie wewnętrzne itp.) można wykonać z poziomu panelu administracyjnego. Gdy niezbędna jest ingerencja w kod strony, doświadczony programista nie będzie miał problemu z wprowadzeniem modyfikacji.

Warto podkreślić, że np. kiedy potrzebujemy umieścić skrypt narzędzia analitycznego w nagłówku szablonu (header) to z takim zadaniem poradzić sobie może osoba bez specjalistycznej wiedzy. Duży udział mają tu wspomniane wcześniej wtyczki, które ułatwiają wykonywanie prostych czynności.

Jakie trudności ma WordPress w pozycjonowaniu?

Pozycjonowanie WordPress to trudności, które warto mieć na uwadze. Takich przeszkód można wymienić kilka:

  • duża ilość zainstalowanych i aktywnych wtyczek może wpływać znacząco na prędkość strony i spowolnić jej ładowanie;
  • niektóre wtyczki mogą wzajemnie kolidować ze sobą i ograniczać funkcjonowanie strony;
  • buildery stron (Page Builder) takie jak np. Elementor, Visual Composer są co prawda przydatne w tworzeniu treści, lecz mogą sprawiać również problemy i zwracać błędy na stronie, często po ich aktualizacji do najnowszych wersji;
  • niektóre szablony oparte o różne frameworki (np. Cherry Framework) mogą być kłopotliwe i sprawiać trudności w sprawnej optymalizacji strony;
  • wtyczka WooCommerce, która umożliwia prowadzenie sprzedaży internetowej, co prawda jest darmowa, lecz w porównaniu z profesjonalnymi skryptami dedykowanymi e-commerce może być mniej wydajna.

Samodzielne prowadzenie działań SEO w przypadku strony WordPress

Działaniami związanymi z pozycjonowaniem strony najczęściej zajmują się agencje SEO, działające w branży marketingu internetowego, jednak pozycjonowaniem strony opartej o WordPress, dzięki licznym ułatwieniom może zająć się nawet właściciel strony. Pozycjonowanie WordPress zupełnie samodzielnie jest możliwe, ale nie zawsze opłacalne. Przeprowadzając optymalizację strony, należy podjąć odpowiednie kroki i pamiętać o podstawowych zagadnieniach:

  1. Od momentu uruchomienia strony na WordPressie warto połączyć ją z wybranym narzędziem analityki internetowej, umożliwiającym nam monitorowanie ruchu na stronie, zachowania użytkowników itd. Najbardziej przydatne do monitorowania efektów działań z SEO są narzędzia: Google Search Console i Google Analytics, z których korzystać można zupełnie za darmo. Podłączyć stronę do analityki można na dwa sposoby: poprze ręczne umieszczenie skryptu śledzenia bezpośrednio w kodzie strony, w pliku header w szablonie lub za pomocą wtyczki np. WP Analytify Google Analytics, czy GA Google Analytics.
  2. Jedną z najważniejszych rzeczy, wpływających na pozycjonowanie są meta znaczniki, czyli tytuły i opisy stron. Każda podstrona powinna mieć własny unikalny tytuł i opis. Pola te powinny również być jak najlepiej nasycone frazami kluczowymi. Oczywiście z pomocą przychodzą nam tu liczne wtyczki, niektóre bardziej lub mniej lubiane przez użytkowników. Można tu wymienić m.in. Yoast SEO, All in One SEO Pack, Squirrly SEO czy Seo Ultimate.
  3. Tworzenie unikalnych i bogatych w słowa kluczowe treści to kolejna kluczowa w pozycjonowaniu kwestia. W celu umieszczenia treści na stronie możemy posłużyć się standardowym edytorem, wprowadzać treści za pomocą kodu HTML, ale możemy również użyć wcześniej wspomnianych builderów. Mają one za zadanie szybkie wprowadzenie dowolnych treści na podstronę, począwszy od treści tekstowych, skończywszy na grafikach, formularzach i mapach.
  4. Prędkość ładowania się strony również może wpływać nie tylko na pozycjonowanie, ale również i użytkowanie tej strony. Warto, więc zadbać o to, by strona ładowała się jak najszybciej, ograniczając liczbę wtyczek do niezbędnego, potrzebnego minimum, a także dbając o takie kwestie jak rozmiar grafik.
  5. Do podniesienia pozycji strony w wynikach wyszukiwania mogą okazać się niezbędne linki z zewnętrznych stron. Przestrzegam jednak przed zakupem tanich, kiepskiej jakości linków.

Jest wiele więcej działań, które trzeba przeprowadzić kompleksowo, aby jak najlepiej pozycjonować stronę, jednak powyższe działania są absolutnymi podstawami. Jak widać WordPress, jak wszystko inne na tym świecie ma swoje plusy i minusy, jednak w porównaniu z innymi systemami zarządzania treścią jest całkiem przyjemny w obsłudze, również pod kątem SEO.