• Chełmża, Toruń, Bydgoszcz, Zdalnie
  • czesc@seomariusz.pl
  • +48 607 308 754

Pozycjonowanie PrestaShop

PrestaShop to dość plastyczny skrypt. Korzystający z niego właściciel firmy ma do dyspozycji szereg rozwiązań umożliwiających przyciągnięcie nowych użytkowników oraz skłonienie ich do wykonania oczekiwanego działania — dokonania zakupu. Skupię się na tych, które wyczerpią pozycjonowanie PrestaShop.

Kilka słów o platformie PrestaShop

PrestaShop jest darmowym skryptem. Platforma umożliwia tworzenie i zarządzanie sklepami internetowymi. Od lat zajmuje ona wysokie pozycje w rankingach najpopularniejszych systemów e-commerce. Swoją popularność zawdzięcza typowi licencji, która jest bezpłatna. Każdy użytkownik może dowolnie ingerować w kod źródłowy skryptu. Między innymi dzięki temu projekt PrestaShop zgromadził wokół siebie liczną społeczność. W wielu krajach wspiera się ona wzajemnie w rozwiązywaniu napotkanych problemów. Systematycznie tworzy nowe bezpłatne i płatne moduły, które rozszerzają podstawowe możliwości systemu.

Pozycjonowanie PrestaShop — optymalizacja skryptu a wybór szablonu

Jako nowoczesna platforma, PrestaShop umożliwia optymalizację sklepów także pod kątem wyszukiwarek. Możliwość ustawienia meta tagów, tworzenia szczegółowych opisów czy prowadzenia prostego bloga to tylko kilka z wielu udogodnień związanych z SEO, które dostarcza system. Wszystkie te zmiany można wprowadzać z poziomu panelu administracyjnego.

Należy jednak pamiętać, że duża część możliwości optymalizacyjnych jest zależna od zainstalowanego szablonu. W szczególności darmowe rozwiązania już na początku mogą przysporzyć wielu problemów z uzyskaniem wysokiej pozycji w rankingach Google. Najczęściej spotykanymi są błędy w składni kodu i niedopracowane wersje mobilne. To kwestie, którymi może zająć się wyłącznie doświadczony programista.

Meta tagi i przyjazne adresy, czyli pierwsze kroki przy optymalizacji PrestaShop

Zadaniem meta tagów jest wskazanie robotom wyszukiwarek najważniejszych informacji o konkretnej podstronie. W PrestaShop tworzy się je, wypełniając odpowiednie pola w oknie tworzenia lub edycji produktów, kategorii i statycznych stron. Do meta tagów należą:

  • meta tytuł — nie powinien być dłuższy niż 70 znaków,
  • opis meta — jego długość należy ograniczyć do 160 znaków,
  • słowa kluczowe meta — pole znajduje się w ustawieniach SEO kategorii i stron statycznych (nie ma go przy produktach).

W przypadku produktów pola dotyczące meta tagów odnajdziemy w każdym konkretnym obiekcie w zakładce SEO. Natomiast w przypadku stron statycznych, czyli zawierających informacje istotne dla klienta, ale nie związane bezpośrednio z ofertą sklepu (np. kontakt, regulamin), dostęp do znaczników znajduje się w zakładce Preferencje -> Ruch (wersja PrestaShop 1.7).

W tych samych miejscach, co meta tagi, odnaleźć można także pola dotyczące tak zwanych „przyjaznych adresów URL”, równie ważne pod względem pozycjonowania. Umożliwiają one przekształcenie adresu w taki sposób, by zawierał sensowne słowa, zamiast przypadkowych parametrów czy liczb. Dodatkowo pozwala użytkownikom na szybkie zorientowanie się, w którym miejscu serwisu aktualnie się znajdują.

Ukrywanie nieistotnych stron

Regulamin, polityka prywatności, koszyk czy logowanie są podstronami, które nie powinny wyświetlać się w wynikach wyszukiwania, a ich indeksowanie może negatywnie wpłynąć na naszą pozycję w rankingach Google. Rozwiązaniem tego problemu jest kolejny istotny znacznik, a mianowicie meta tag robots. Dzięki niemu można mieć kontrolę nad tym, które podstrony zostaną zaindeksowane przez roboty wyszukiwarek, a które nie. PrestaShop umożliwia zablokowanie indeksowania dla poszczególnych stron statycznych. Jednak w przypadku pozostałych elementów witryny konieczne będzie zainstalowanie dodatkowego, płatnego modułu lub ingerencja ze strony programisty.

Mapa witryny

Mapa witryny to strona, która przedstawia strukturę witryny internetowej. W kontekście SEO jej zadaniem jest ułatwić robotom wyszukiwarek nawigowanie po stronie, co jednocześnie umożliwia ich lepszą indeksację. Zalecanym sposobem na stworzenie mapy w PrestaShopie jest konfiguracja modułu o nazwie „Mapa strony Google”. Można go znaleźć w zakładce Moduły -> Module Manager.

Pozycjonowanie PrestaShop

PrestaShop jest platformą, której wybór warto rozważyć. Pozycjonowanie PrestaShop przez wiele opcji dostępnych z poziomu panelu administracyjnego przebiega sprawniej. Świadome korzystanie z możliwości systemu może pomóc poprawić pozycjonowanie i wpłynąć dodatnio na pozycję sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania.