Hasło tanie pozycjonowanie stron potrafi wywołać gorącą dyskusję. Po jednej stronie stołu zasiądzie nie jeden specjalista SEO i przedstawiciel agencji, którzy przekonywać będą do tego, że tanie pozycjonowanie stron to gwarancja porażki. Z drugiej strony znajduje się ograniczone grono firm oraz freelancerzy podtrzymujący, że tanie pozycjonowanie stron jest możliwe i skuteczne. W tej branży są też ci, którzy wykorzystują naiwność przedsiębiorców.
Powszechnie wiadomo, że pozycjonowanie strony internetowej to proces, który kosztuje. W uproszczeniu polega na audycie, optymalizacji i linkowaniu strony. Istotną rolę pełni analiza słów kluczowych, dobra treść oraz systematyczne pozyskiwanie wysokiej jakości linków zewnętrznych. Wypozycjonowana strona generuje ruch z naturalnych wyników wyszukiwania np. Google. Na stronę trafiają osoby zainteresowane produktem lub usługą.
Czy tanie pozycjonowanie strony ma rację bytu? Tak. W przypadku, gdy:
- jest elementem szerokiej i wielomiesięcznej strategii marketingowej;
- właściciel witryny decyduje się na pozycjonowanie strony samemu.
W sytuacji, gdy pozycjonowanie uzupełnia wielowariantową strategię marketingową i zlecający je zewnętrznej agencji SEO lub specjaliście przedsiębiorca wie, za co płaci oraz co zyska to inwestycja między 500 zł – 2000 zł miesięcznie może mieć rację bytu. Kilka przydatnych informacji o tanim pozycjonowaniu strony samemu poniżej.
Tanie pozycjonowanie strony samemu
Niektóre osoby szukając sposobów na tanie pozycjonowanie stron, decydują się na samodzielne działania. Strona internetowa lub blog powinna znajdować się w górnych wynikach wyszukiwania Google, aby generować ruch. Ponadto musi zostać zoptymalizowana odpowiednio do potrzeb użytkowników. W przeciwnym razie zaczną szybko ją opuszczać. Jak zoptymalizować stronę pod kątem SEO?
Optymalizacja treści — opisy produktów lub usług albo artykułów powinny posiadać odpowiednią długość, być nasycone wybranymi słowami kluczowymi oraz linkowane wewnętrznie. Każdy opis powinien zawierać informacje, które interesują potencjalnego klienta. Tekst musi być unikatowy.
Znaczniki tytułów stron — tytuły muszą być zaopatrzone w słowa kluczowe, na podstawie których wyszukiwarka ocenia zawartość strony. To pierwszy element treści, który pojawia się w wynikach wyszukiwania. W przypadku firmowej strony internetowej, w tytule warto umieścić także nazwę firmy. Natomiast optymalna długość powinna wynosić ok. 55 znaków. Google jednak wyświetla tytułu o szerokości nieprzekraczającej 512px – najlepiej wykonać testy.
Meta opisy — to znacznik w kodzie HTML, który dostarcza użytkownikom i robotom wyszukiwarki informacji o zawartości strony. Jest widoczny m.in. w wynikach wyszukiwania Google. Tekst w tym miejscu powinien przyciągać uwagę odbiorców, bo to zwiększa prawdopodobieństwo przejścia na stronę.
Przyjazne adresy URL — to takie, które są krótkie i zawierają informacje o zawartości danej strony. Nie powinno się umieszczać w nich znaków specjalnych „?”, „$” itd.
Optymalizacja grafik — tanie pozycjonowanie stron samemu obejmuje optymalizację grafik. W tym celu należy umieścić słowa kluczowe w nazwie plików oraz wypełnić atrybuty ALT, czyli opisy zawartości grafiki. Nazwa i opis alternatywny informuje użytkowników oraz boty wyszukiwarki o zawartości plików graficznych. Warto pamiętać o tym, by zdjęcia nie były zbyt ciężkie. Do tego celu warto wykorzystać możliwość bezstratnej kompresji.
Linkowanie wewnętrzne — powinno rozpoczynać się od zoptymalizowanego menu. W celu pozycjonowania, zakładki w menu muszą mieć postać tekstową. W przypadku kategorii warto stworzyć ich opisy z uwzględnieniem słów kluczowych. Dobrym rozwiązaniem jest też umieszczanie linków prowadzących do innych podstron, aby roboty mogły łatwiej przeszukiwać zawartość witryny lub bloga. W drugim przypadku, pod wpisem warto umieścić odnośniki do podstron o podobnej tematyce.
Linkowanie zewnętrzne do strony — tanie pozycjonowanie stron we własnym zakresie wiąże się z systematycznym pozyskiwaniem wartościowych linków zewnętrznych. Do podstawowych źródeł należą: Social Media, strony i serwisy tematyczne, zaplecza SEO i wciąż katalogi stron, fora tematyczne itd. Google często zmienia zasady odnośnie linkowania zewnętrznego, dlatego należy monitorować te informacje. Nieodpowiednie dodawanie odnośników z zewnętrznych źródeł może ,,wyrzucić” stronę na dalsze miejsca w wynikach wyszukiwania lub z indeksu.
Analityka strony — do tego celu warto poprawnie skonfigurować dwa narzędzia: Google Search Console i Google Analytics. Umożliwiają m.in. monitorowanie: ilości ruchu, długości sesji, krajów, urządzeń, z których korzystają użytkownicy itd. To podstawowe darmowe narzędzia pozycjonera.
Czy tanie pozycjonowanie strony jest opłacalne i możliwe?
Tanie pozycjonowane strony jest opłacalne i możliwe, pod warunkiem korzystania ze sprawdzonych źródeł informacji o aktualnych czynnikach wpływających na pozycję strony w wynikach Google. Obecnie w internecie można znaleźć wiele różnego rodzaju kursów, książek, blogów, itd.
Dlatego przed zastosowaniem danych wskazówek w praktyce, trzeba sprawdzić, czy są aktualne. Kluczową rolę odgrywa systematyczna analiza strony pod kątem SEO, ponieważ Google zmienia wymogi, a rosnąca konkurencja stawia coraz wyższą poprzeczkę. Dlatego decydując się na samodzielne pozycjonowanie strony, trzeba policzyć czas, potrzebny na wszystkie działania oraz środki finansowe — przyjmując czas zwrotu takiej inwestycji.
Wiele osób decyduje się na płatną i profesjonalną usługę pozycjonowania, z uwagi na brak opłacalności samodzielnych działań. Rosnący trend stanowią konsultacje SEO. Obecnie wiele firm przez agresywny marketing oferuje płatne pozycjonowanie, w różnym zakresie. Jednak przed skorzystaniem w oferty, warto mieć odpowiednią wiedzę, aby potrafić sprawdzić rzeczywiste efekty ich działań. Najistotniejsze dla zleceniodawcy przed poleceniem pozycjonowania strony powinna być realizacja założonych celów biznesowych.