Pozycja strony – techniczne aspekty

Pozycja strony w wynikach wyszukiwania i Internecie ma kluczowe znaczenie, ponieważ to od niej zależy ruch i potencjalne zyski. Polacy najchętniej korzystają z wyszukiwarki Google, dlatego też optymalizacja najczęściej przebiega właśnie przez wzgląd na jej specyfikację i wymagania. Jak działa wyszukiwarka Google? Jakie czynniki mają wpływ na wysoką pozycję strony w wynikach wyszukiwania i jak ją sprawdzić? Co zrobić, żeby znalazła się wyżej? Dlaczego warto to zrobić? Na te pytania odpowiedzi można znaleźć poniżej!

Jak działa wyszukiwarka Google?

Każda wyszukiwarka ma swój algorytm, który wykorzystuję listę czynników mających wpływ na pozycję strony. Chociaż algorytm Google to przeszło 200 wykorzystywanych parametrów, to tak naprawdę wszystkie nie są nikomu znane. Poza tym cały czas jest aktualizowany w taki sposób, aby wyniki wyszukiwania były jak najbardziej zgodne z zapytaniami użytkowników. Tym samym pozycja strony także może się zmieniać, zwłaszcza gdy pozycjoner nie zadba o ciągłe kontrolowanie oczekiwań danej wyszukiwarki. Jednak roboty Google niezmiennie w pierwszej kolejności oceniają treść na witrynie. W praktyce oznacza to, że każdy tekst powinien być unikalny, podzielony na nagłówki i sformatowany. Nie mniej istotne jest nasycenie słowami kluczowymi oraz poprawność językowa, ortograficzna i stylistyczna. Wskazane jest, aby treść była uatrakcyjniona o grafiki, linki lub wykresy.

Zresztą tak samo, jak modyfikacja tekstu, ponieważ może skutkować częstszym indeksowaniem, co również ma wpływ na pozycję strony. Jeżeli zostanie zgłoszona do indeksu Google, to znajdzie się w jego zasobach. W tym momencie należy wspomnieć o ustawieniach meta robots oraz zawartości pliku robot.txt. To właśnie one umożliwiają botom Google na przeglądanie i indeksowanie całej strony bez żadnych pominięć i gwarantują, że nie zostanie przeoczona. Co ciekawe, nie każda witryna może znaleźć się w indeksie danej wyszukiwarki. Najczęściej dzieje się tak w trzech przypadkach. Pierwszy z nich ma miejsce, kiedy zawartość meta robots oraz pliku robot.txt ma zawartość uniemożliwiającą indeksowanie. Druga, gdy została nałożona kara przez Google. Jej wprowadzenie sprawia, że pozycja strony jest mocno zagrożona, o ile w ogóle możliwe będzie jej pozycjonowanie. Natomiast trzeci przypadek to błędne działanie witryny.

Od czego zależy pozycja strony w wynikach wyszukiwania?

Jak nadmieniono powyżej, pozycja strony internetowej w wynikach wyszukiwania w dużej mierze jest zależna od publikowanej treści. Pod żadnym pozorem nie może ona być częściowo lub całkowicie skopiowana, słowa kluczowe odpowiednio dobrane i rozmieszczone, a cała treść spójna i sformatowana. Jednak nawet najlepiej opracowany tekst to nie wszystko. Równie ważne są prawidłowe linki wewnętrzne, czyli umożliwiające poruszanie się po danej stronie oraz zewnętrzne.

Te z kolei można podzielić na wychodzące, czyli kierujące użytkownika z naszej witryny do innych oraz przychodzące, które analogicznie kierują do naszej witryny z innych. Na najwyższą pozycję strony mogą liczyć jedynie te serwisy, które korzystają z różnorodnych linków przychodzących. Zwłaszcza gdy będą one naturalne i wartościowe. Nie można też zapomnieć o rynku lokalnym. Użytkownicy bardzo często szukają produktów lub usług w konkretnym województwie, miejscowości, czy dzielnicy. Aby pozycja strony w wynikach wyszukiwania była wysoka, nie tylko trzeba ją zoptymalizować pod kątem danego regionu, ale również zadbać m.in. o:

  • Pozytywne opinie użytkowników.
  • Dodanie firmy do usługi Google Moja Firma.
  • Linki i frazy nakierowujące na geolokalizację.


Która pozycja strony w Google – jak to sprawdzić?

Pozycję strony w Google można sprawdzić na kilka sposobów, ale w pierwszej kolejności warto się przekonać, czy w ogóle znalazła się w indeksie. Nie jest to trudne zadanie, ponieważ wystarczy jedynie wpisać w wyszukiwarkę frazę: „site:adresstrony.pl”. Jeżeli w wyniku Google odeśle nas do prawidłowego linku, to będzie to oznaczało, że została ona zindeksowana. Natomiast, gdy pojawi się komunikat: podana fraza nie została odnaleziona, to najprawdopodobniej witryna nie trafiła jeszcze do indeksu.

Następnym krokiem jest weryfikacja pozycji strony. Można to zrobić ręcznie lub przy pomocy darmowych narzędzi, ale obie metody nie są zbyt skuteczne. Sprawdzanie ręczne jest nie tylko czasochłonne i zwyczajnie nudne, ale też niedokładne. Z kolei bezpłatne narzędzia umożliwiają jedynie monitoring witryny tylko dla kilku słów kluczowych. Najskuteczniejszym narzędziem jest Google Search Console. Wystarczy bowiem posiadać aktywne konto, aby sprawdzić, jaka była uśredniona pozycja strony w danym okresie, ile było wyświetleń bądź kliknięć, stan indeksacji dla każdej podstrony oraz profil linków. Dobrą alternatywą są też płatne programy. W odróżnieniu od darmowych dają większe możliwości i dostęp do większej liczby informacji.

Jak podnieść pozycję strony w Google?

W celu podniesienia pozycji strony można podjąć samodzielne kroki. Na początku warto bliżej przyjrzeć się oczywiście treści, czyli zweryfikować jej unikalność, optymalizację pod słowa kluczowe, ewentualne błędy oraz formatowanie i podział na nagłówki. W kolejnym etapie trzeba sprawdzić poprawność wszystkich linków oraz ich wartość. Należy pamiętać, że jeszcze całkiem niedawno Google zwiększało pozycję strony przez wzgląd na liczbę linków, ale aktualnie o wiele większe znaczenie ma ich jakość. Na koniec koniecznie trzeba uwzględnić samo działanie witryny, czyli je kompatybilność z innymi urządzeniami niż komputer oraz prędkość ładowania.

Kto pomoże poprawić pozycję strony w Google?

Samodzielne podnoszenie pozycji strony może nie przynieść oczekiwanych rezultatów, ponieważ nie każdy ma niezbędną wiedzę i umiejętności. Na szczęście na rynku istnieje wiele agencji i freelancerów SEO, którzy na co dzień zajmują się pozycjonowaniem witryn i są na bieżąco z wszelkimi nowościami, czy wymaganiami Google. Wybierając osobę lub zespół do tego zadania, dobrze jest wybrać kogoś z doświadczeniem i oferującego ciekawe rozwiązania.

Wysoka pozycja strony w Google a korzyści

Wysoka pozycja strony w Google niesie za sobą szereg korzyści. Przede wszystkim zwiększa się jej widoczność w darmowych wynikach wyszukiwania, a nie można zaprzeczyć, że użytkownicy z reguły wybierają witrynę, która przynajmniej znajduje się w czołowej 10. Zresztą dzięki temu, że do nas trafią, zwiększają ruch na stronie, co ostatecznie przekłada się na wzrost sprzedaży lub pozyskanie większej liczby nowych kontaktów. Co więcej, witrynę odwiedzają głównie osoby, które są zainteresowane zakupem.

W końcu wpisały odpowiednie frazy, więc albo chcą już w danym dniu sfinalizować transakcję lub na razie porównują ofertę. Ponadto wśród obecnych i nowych klientów wzrasta świadomość marki. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że wysoka pozycja strony w wynikach wyszukiwania sprawi, że odbiorca zechce ją poznać bliżej i zwróci na nią uwagę również w innych kanałach. Pozycjonowanie daje także przewagę nad konkurencją, jeśli nasza witryna znajdzie się wyżej, to zwiększają się szanse na to, że klienci odwiedzą właśnie ją.

Koniecznie doczytaj o korzyściach wynikających z wysokiej pozycji w Google dla firmy tutaj: https://www.seomariusz.pl/pozycja-strony-w-google-a-korzysci-dla-firmy/

W artykule wyjaśniłem zagadnienia następujące zagadnienia: pozycja strony w internecie, pozycja Google optymalizacja, wysoka pozycja w Google, pozycja strony www, pozycja w Google Maps, od czego zależy pozycja strony w Google, wyższa pozycja w Google, Google pozycja strony.