Jak sprawdzić pozycję strony w Google?

Jesteś właścicielem strony www albo sklepu internetowego? Może prowadzisz bloga, na którym dzielisz ze światem swoimi przemyśleniami? Niezależnie od tego, co robisz, zapewne chciałbyś się dowiedzieć, na jakiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google znajduje się Twoja witryna. Podpowiadam.

W jaki sposób sprawdzić, czy strona jest widoczna w Google?

Zanim przejdziemy do omawiania narzędzi, pomagających sprawdzić pozycję witryny w Google, to chcę zwrócić uwagę na jeden bardzo ważny aspekt. Otóż w pierwszej kolejności musisz się zorientować czy Twoja strona jest w ogóle obecna w Internecie. Możesz to zrobić w łatwy i szybki sposób, poprzez wpisanie nazwy firmy w oknie wyszukiwarki. Powinna się ona pojawić na pierwszej pozycji w wynikach przedstawionych przez Google.

Drugim sposobem na sprawdzenie prawidłowej indeksacji witryny jest użycie komendy „site:” wraz z nazwą strony internetowej. Dzięki temu możesz zobaczyć przykładowe wyniki dla adresów URL Twojej domeny, które są zaindeksowane. Jeżeli po wykonaniu tej czynności nie pojawiają się żadne wyniki, to najprawdopodobniej oznacza, że strona zawiera błędy, które sprawiają, że jest ona niewidoczna dla robotów Google. Tym samym potencjalni klienci nie są w stanie Cię wyszukać nawet ręcznie.

Czy ręczne sprawdzanie pozycji w Google to dobre rozwiązanie?

Wielu właścicieli małych stron lub blogów praktykują ręczne sprawdzanie pozycji w Google. Jest to jednak opcja dość żmudna, która zabiera mnóstwo czasu. Może również dawać niezbyt miarodajne informacje, szczególnie wtedy, gdy nie wylogujesz się ze wszystkich narzędzi i aplikacji Google lub będziesz miał włączoną lokalizację GPS. Dlatego całą operację najlepiej przeprowadzić w trybie incognito.

Sama czynność ręcznego sprawdzania jest banalnie prosta – wystarczy w oknie wyszukiwarki wpisać interesującą Cię frazę kluczową i następnie przeglądać wyniki w poszukiwaniu Twojej strony www. Nie jest to jednak zbyt wiarygodna metoda i nie stosuje się jej w przypadku profesjonalnych i dużych serwisów. Te korzystają z dużo lepiej przystosowanych do tego narzędzi.

Jak łatwo przeprowadzić monitoring pozycji w Google?

Do monitoringu pozycji w Google wcale nie są potrzebne specjalistyczne programy. Wystarczy, że wykorzystać do tego darmowe aplikacje online. Umożliwiają one czytelny odczyt danych, na podstawie których można określić, na jakich pozycjach pokazywała się Twoja witryna po wpisaniu poszczególnych fraz kluczowych. Posiadane przez nich funkcje są dość ubogie w porównaniu do płatnych wersji, jednak doskonale sprawdzą się na początku obecności w sieci.

Najbardziej popularnym narzędziem jest Gspot stworzony przez firmę Intensys. Jego obsługa jest bardzo prosta – wystarczy w odpowiednich oknach wpisać adres interesującej Cię strony internetowej oraz 5 fraz kluczowych, dla których chcielibyśmy poznać pozycję w Google. Aplikacja analizuje 10 pierwszych stron, a efekty przedstawione są w tabelce z wynikami.

Drugą opcją jest skorzystanie z programu cMonitor. Za korzystanie z niego trzeba zapłacić, jednak możliwe jest bezpłatne jego przetestowanie przez okres dwóch tygodni. W tym czasie bez żadnych ograniczeń można sprawdzać pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Nie ma tutaj limitu słów kluczowych, więc przeprowadzona analiza może być bardzo szeroka. Jeżeli narzędzie przypadnie Ci do gustu, wówczas możesz wykupić jeden z dostępnych pakietów.

Sprawdź pozycję w Google przy pomocy Search Console

Darmowe narzędzie, pozwalające na analizę strony internetowej, udostępnia również Google. Żeby korzystać z Google Search Console, trzeba posiadać konto w tym systemie oraz dodać adresy witryny do aplikacji. Pozwala ona określić m.in. średnią pozycję strony w wybranym okresie, na jakie zapytania jest ona najbardziej widoczna oraz po wpisaniu jakich fraz kluczowych użytkownicy na nią wchodzą. Uzyskamy tutaj również informację na temat prawidłowej indeksacji witryny. Jeżeli chodzi o monitoring pozycji Google Search Console, sprawdza się więc doskonale.

Monitoring pozycji Google – z jakich profesjonalnych narzędzi warto skorzystać?

Jeżeli zależy Ci na bardzo dokładnym zbadaniu pozycji w wyszukiwarce (np. po to, by porównać wyniki podawane przy pozycjonowaniu strony), wówczas możesz skorzystać z płatnych programów do sprawdzania pozycji w Google. Korzystają z nich przede wszystkim profesjonalne firmy, specjalizujące się w działaniach SEO. Do najbardziej popularnych należą:

  • Asps
  • Semstorm
  • Serprobot
  • Seostation
  • cMonitor

Narzędzia te pozwalają monitorować wiele fraz kluczowych oraz dostarczać bardzo dokładnych informacji na temat miejsca danej witryny w Google. Możliwie jest również otrzymywanie danych historycznych z interesujących nas okresów. Wiele z tych aplikacji oferuje darmowy okres próbny, dlatego przed dokonaniem wyboru, warto je wcześniej wypróbować. Pozwoli to na dobranie takiego programu, który będzie najbardziej nam odpowiadał.