• Chełmża, Toruń, Bydgoszcz, Zdalnie
  • czesc@seomariusz.pl
  • +48 607 308 754

Co to jest konwersja?

Każdy właściciel strony www lub sklepu internetowego oczekuje od swojej witryny osiągnięcia konkretnych celów. Użytkownicy mają wykonywać określone działania, aby z biernych odwiedzających stali się czynnymi klientami. Z tym właśnie wiąże się pojęcie konwersji. A jaka jest jej dokładna definicja? Jak ją zwiększyć, aby generować większe zyski? Odpowiedź znajdziesz poniżej. 

Definicja konwersji. Czym jest i jaki jest jej cel?

Konwersja to wszystkie uprzednio zdefiniowane i wykonywane przez użytkownika akcje na stronie lub w sklepie internetowym. Działania te mają przybliżyć odwiedzającego daną witrynę do zakupienia produktu czy usługi. 

Głównym celem konwersji jest zatem uzyskanie jak największej liczby klientów, co z kolei przekłada się na generowanie przez przedsiębiorstwo większych zysków. Dlatego każda osoba, która prowadzi swoją działalność w sieci lub stosuje marketing internetowy, powinna zainteresować się tym pojęciem.

Pozyskiwanie aktywnych użytkowników, którzy ostatecznie sfinalizują sprzedaż to ogólny cel dla większości stron i sklepów internetowych, jednak takich celów może być znacznie więcej. Ich charakter zależy od tego, czym dana witryna się zajmuje, co chce osiągnąć właściciel oraz do jakiej grupy odbiorców trafia.

Przykłady konwersji na stronie i w sklepie internetowym

Konwersje wykonywane na stronie www czy w sklepie internetowym można podzielić na dwie kategorie: mikro konwersje i makro konwersje. Te pierwsze to wszystkie „mniejsze” działania, które składają się na główny cel, czyli nawiązanie współpracy z przedsiębiorstwem. 

Zaliczyć można do nich pobranie darmowego materiału (np. poradnika), zapisanie do newslettera, wypełnienie formularza, obejrzenie filmiku, kliknięcie konkretnego przycisku, skorzystanie z wyszukiwarki na stronie, przeglądanie i klikanie w grafiki, przechodzenie pomiędzy podstronami itp.

Makro konwersja natomiast to już bardziej konkretne działania, np. utworzenie konta, nawiązanie kontaktu z firmą oraz oczywiście dokonanie transakcji. To właśnie one stanowią główny cel każdego przedsiębiorstwa.

Czym jest współczynnik konwersji i jak go obliczyć?

Współczynnik konwersji to wartość określająca procent odwiedzających, którzy dokonali pożądanego działania na stronie (konwersji). Oczywiście im wyższa wartość, tym lepiej. Witryna, na której konwersja jest na bardzo wysokim poziomie, ma znacznie większe szanse na sukces i generowanie dużych zysków. 

Aby obliczyć współczynnik, należy podzielić liczbę konwersji przez liczbę wszystkich odwiedzających, a następnie pomnożyć przez 100%.

Oczywiście najpierw potrzebna jest wiedza na temat dokładnej ilości konwersji. A jak ją zmierzyć? W tym celu można skorzystać z wielu darmowych narzędzi, np. Google Analytics

Ruch na stronie internetowej a konwersja 

Aby użytkownicy mogli wykonywać określone działania, muszą na daną stronę najpierw trafić — bez ruchu nie ma konwersji, bo zwyczajnie nie będzie kto miał jej generować. Dlatego, aby witryna byłą skuteczna, na samym początku należy zadbać o jej wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. 

Można to zrobić za pomocą płatnych reklam Google lub wykonać ręcznie szereg działań, które sprawią, że dana witryna będzie przyjazna dla algorytmu Google i przez to wyświetli się na wysokiej pozycji. Do takich działań należą m.in.:

  • nasycenie treści słowami kluczowymi,
  • nadanie odpowiedniego tytułu strony,
  • optymalizacja meta tagów,
  • usunięcie duplikatów,
  • link building (umieszczanie odnośników do strony na innych witrynach),
  • uproszczenie kodu HTML. 

Chodzi o skuteczne pozycjonowanie stron.

Jak zwiększyć konwersję na stronie www? 

Czasem zdarza się też tak, że ruch na stronie nie przekłada się na liczbę konwersji. Inaczej mówiąc, strona wyświetla się na wysokiej pozycji i może pochwalić się dużą liczbą odwiedzających, jednak niewiele z tych osób decyduje się na podjęcie konkretnej akcji. 

W takiej sytuacji problemem może być już to, co znajduje się na stronie, np. nieatrakcyjna treść, niewygodne poruszanie się po witrynie itp.  

Rozwiązaniem takiego problemu może być solidne podejście do optymalizacji on-site oraz zadbanie o ogólne wrażenia użytkowników. Aby odwiedzający chcieli pozostać na stronie dłużej oraz wykonać pożądane zadania, witryna musi spełniać kilka warunków:

  • treść musi być wartościowa i zwięzła, 
  • najważniejsze informacje muszą być na pierwszym planie,
  • strona powinna się szybko wczytywać, 
  • zadania i formularze na stronie muszą był łatwe i nieskomplikowane.

Konwersja to bardzo istotne pojęcie w marketingu internetowym — bez konwersji nie ma zysków. Dlatego warto zapoznać się z tym pojęciem i zadbać o tę kwestię na własnej witrynie internetowej.