Wyszukiwanie w Google przy pomocy operatorów wyszukiwania

Liczba stron internetowych z roku na rok rośnie, co jest pozytywnym zjawiskiem, ponieważ m.in. przedsiębiorcy coraz bardziej otwierają się na nowe możliwości. Rośnie zainteresowanie usługami marketingowymi typu pozycjonowanie stron. Mnogość witryn i pozycjonujących je właścicieli przyczynia się do występowania nieprecyzyjnych wyników wyszukiwania. Jak przy obecności w Internecie tylu różnych informacji znaleźć tą, której tak naprawdę szukasz? Odpowiedź na to pytanie przygotowali twórcy Google, najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej.

Wyszukiwanie w Google przez operatory wyszukiwania – odpowiedź na niedokładne wyniki wyszukiwania

Jeżeli często korzystasz z Internetu, z pewnością nie raz zdarzyła Ci się taka sytuacja, że po wpisaniu do pola wyszukiwania danej frazy w wyszukiwarce wyświetliło się co prawda wiele wyników, ale właściwie żaden z nich nie był tym, o co w danej chwili Ci chodziło. Co zrobić w takiej sytuacji? Okazuje się, że Google ma odpowiedź. Są nią operatory wyszukiwania, czyli specjalne znaki, które wpisujemy do wyszukiwarki Google razem z szukaną frazą. Ich celem jest zawężenie wyników wyszukiwania, aby szybciej było można znaleźć to, o co właściwie chodzi.

Ważna zasada: operatory wyszukiwania bez spacji

Poniżej przedstawiono najważniejsze operatory wyszukiwania przydatne zarówno dla internautów, jak i dla przedsiębiorców, którzy chcą sprawdzić, czy ich witryna internetowa jest dobrze pozycjonowana. Decydując się na wyszukiwanie w Google przez operator, warto pamiętać, aby nie wpisywać przed nimi spacji, ponieważ inaczej nie będą działać.

Czy na stronie internetowej jest słowo…?

Kolejny ważny operator wyszukiwania w Google ma nieco bardziej skomplikowaną postać. Wygląda ona tak, że do pola wyszukiwania wpisujemy szukaną frazę w cudzysłowie, a następnie po spacji piszemy „site:” i adres strony bez www. W praktyce, aby sprawdzić, czy na Twojej własnej stronie internetowej o adresie przykładowo przykladowastrona.pl znajduje się fraza „wyszukiwanie w Google” należy wpisać do wyszukiwarki tak: „wyszukiwanie w google” site:przykladowastrona.pl. Dzięki temu sprawdzisz, czy na Twojej domenie znajduje się ta fraza. Klienci Twojego sklepu mogą w ten sposób sprawdzać, czy konkretne produkty są w nim dostępne.

Sposób na nieodmienioną frazę, czyli cudzysłów

Najprostszym przykładem operatora wyszukiwania w Google jest cudzysłów. Wystarczy, że kiedy szukasz danej frazy w wyszukiwarce wpiszesz ją w cudzysłowie, a pojawią się jedynie takie wyniki, w których fraza występuje nieodmieniona. Dzięki temu szukając hasła typu jak zwiększyć liczbę wyszukiwań strony, pojawią tylko te wyniki ze stron, w których znajduje się konkretna fraza w takiej postaci.

Ważne zakresy w wyszukiwaniach

Kolejny operator wygląda bardzo niepozornie, ponieważ ma postać dwóch kropek, które wstawiamy zamiast spacji czy popularnego myślnika szukając wyników, jakie będą odpowiadały danemu zakresowi. Przykładowo poszukując samochodu używanego określonej marki z lat 2000-2002, zamiast wpisywać do wyszukiwarki frazę w postaci np. „Opel 2000-2002” warto wpisać „Opel 2000..2002”. Dwie kropki zamiast myślnika sprawiają, że pokażą się wyniki takie, jakie Cię interesują. Podobnie będzie w przypadku kwot. Szukając trampoliny w cenie od 800 do 1100 zł warto zastosować frazę w wyszukiwarce „trampolina 800..1100 złotych”.

Kiedy szukasz pliku w określonym formacie…

Poszukując różnych informacji w Internecie często istotną kwestią jest format. Jeżeli przykładowo jesteś w pracy i potrzebujesz planera urlopów w Excelu, skorzystaj z operatora wyszukiwania, który przedstawia się tak: wyszukiwana fraza filetype:rodzaj rozszerzenia. Prowadzisz własną salę weselną, bistro lub restaurację? Jeżeli umieścisz na swojej stronie internetowej cennik w formacie PDF, Twoi klienci będą mogli go odnaleźć po rozszerzeniu pdf.

Wyszukiwanie bez określonej frazy

Zdarzyło Ci się zniechęcić się do jakiejś marki? Szukając sprzętu AGD, ubrań czy gadżetów na prezent dla dziecka możesz w wyszukiwarce wykluczyć frazę – w tym przypadku konkretną markę. Jeżeli przykładowo chcesz kupić spodnie w rozmiarze XL, ale wiesz, że dany sklep ma pomyloną rozmiarówkę, wystarczy, że wpiszesz do wyszukiwarki słowa: „spodnie damskie XL-xyz”, gdzie xyz to nielubiana przez Ciebie marka. Google odczyta to w ten sposób, że nie chcesz, aby w polu wyszukiwania znalazły się artykuły odwołujące się do tej marki.

Jaka cena w złotówkach?

Jeżeli importujesz towary z zagranicy lub po prostu czasami prywatnie kupujesz z zagranicznych stron internetowych przyda Ci się opcja automatycznego przeliczenia ceny na złotówki. Przeglądając portale obcojęzyczne portale aukcyjne oraz e-sklepy z pewnością zauważyłeś/-aś, że wiele towarów ma ceny podane jedynie w walucie obcej, a złotówki nie zawsze są dostępne. Aby znaleźć szybko cenę w wyszukiwarce, wpisz do pola wyszukiwania frazę „kwota waluta to waluta”. W praktyce, aby sprawdzić cenę 785 euro w przeliczeniu na polskie złote, wpisz „785 euro to złotych”.