Webinar – co to jest i jak go wykorzystać do (auto) promocji?

Przebicie się do świadomości szerokiego grona internetowych odbiorców nie jest proste. Trzeba bowiem grupę docelową zaciekawić interesującym przekazem, który zostanie ubrany w atrakcyjną formę. W dobie zróżnicowanych technik przyciągania uwagi należy dostosowywać swoją strategię do zmieniającej się sytuacji na rynku. Jedną z obecnie wiodących metod strategii marketingowych w sieci są webinary. W poniższym artykule wyjaśniam, czym one są oraz w jaki sposób mogą zostać wykorzystane do promocji danej firmy, określonego produktu czy… własnej osoby.

Internetowe seminarium, czyli webinar. Czym się charakteryzuje?

Webinar to narzędzie marketingu internetowego. Bardzo często jest określane mianem seminarium, odbywającego się w pełni za pośrednictwem środków przekazu elektronicznego. Stąd też pochodzi sam źródłosłów terminu, czyli połączenie określenia web (sieć) i seminarium. W praktyce webinar jest specjalnym spotkaniem online, podczas którego organizator bądź osoba przez niego wyznaczona przedstawia prezentację swoich wniosków na dany temat. Głównym celem webinaru jest przekazanie specjalistycznej (bądź ogólnej) wiedzy na dany temat, co znacznie odróżnia webinar od tradycyjnej wideokonferencji, która może mieć luźniejszy charakter (choć nie zawsze). Skutkiem prezentacji treści jest uzyskanie przez uczestników rozeznania w danym temacie, a także otrzymanie pytań na nurtujące kwestie tematyczne.

Kameralne szkolenie online, czyli webinar doskonały

Webinar ma także bardziej osobisty charakter, niż typowa wideokonferencja. Porównując oba zagadnienia do tematyki uniwersyteckiej mógłbym porównać je do warsztatów i wykładu. Webinar byłby swoistym warsztatem, podczas którego poszczególne kwestie omawiane są z wąskim, np. kilkuosobowym, gronem studentów. Wideokonferencja odnosi się do znacznie szerszego e-spotkania, w którego czasie głos zabierają przede wszystkim prelegenci, a możliwość udziału w dyskusji jest ograniczona. Niewątpliwą zaletą przeprowadzania webinarów jest ich minimalistyczny charakter – tak naprawdę ciekawe spotkanie online może odbyć się dla 4-5 osób, podkreślając ekskluzywność takiego wydarzenia. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby grono odbiorców nieznacznie powiększyć – do maksymalnie 15-20 osób i raczej nie przekraczając tej wartości.

Po co w ogóle są webinary?

Webinar nie jest jedynie zwykłą dyskusją audio. Narzędzia do przeprowadzania szkoleń pozwalają na zaprezentowanie ciekawego przekazu wideo, w formie m.in. prezentacji multimedialnej. Ta, punkt po punkcie, może być omawiana na webinarze. To zaś sprawia, że stanowią przystępną formę zdobywania wiedzy przez osoby zaciekawione tematyką e-lekcji. Jeśli więc znasz się na swojej dziedzinie czy niszy zawodowej i czujesz, że warto się wypromować w sieci – webinar będzie do tego znakomitym rozwiązaniem. Wszelkiego rodzaju szkolenia są coraz chętniej poszukiwanymi wydarzeniami w przestrzeni internetowej. Uczestnicy wskazują na niezwykle dużą wygodę związaną z możliwością uzyskania specjalistycznej wiedzy bez wychodzenia z domu. Popularność webinarów, w dobie niepewnych czasów epidemicznych, będzie rokrocznie rosnąć.

Dlaczego webinar może być dobrym narzędziem do (auto) promocji?

Warsztaty internetowe z roku na rok zyskują na swojej popularności. Mimo tego, że już większość internautów spotkało się z tym terminem i zaczyna go rozumieć, to dostępność specjalistycznych webinarów jest wciąż niższa, niż popyt. Istnieje bardzo dużo specjalistycznych nisz, tematów i obszarów, w których konkurencja nie jest jeszcze aktywna. Jeśli więc Twoim celem jest skuteczna promocja swojej firmy (albo swojej osoby) w Internecie i posiadasz:

  • specjalistyczną wiedzę w danym temacie,
  • wiesz, jak ją przekazać,
  • nie boisz się kamery i mikrofonu,
  • tworzysz ciekawe prezentacje, które z pasją opowiadasz,
  • masz doświadczenie w wystąpieniach publicznych,
  • nie masz doświadczenia, ale chcesz wreszcie się przełamać

to wystartowanie z autorskim webinarem może być znakomitym sposobem na zwiększenie swojego prestiżu i rozpoznawalności swojej eksperckiej wiedzy w sieci. Systematyczne przeprowadzanie webinarów pozwoli na skuteczne sporządzenie bazy odbiorców, którzy z wielką chęcią zapłacą za kolejne szkolenie. Webinar może stanowić także znakomity sposób na pozyskanie większej bazy mailingowej, co poskutkuje możliwością dotarcia do szerszego grona docelowego.

Promocja za pomocą webinaru. Czy warto?

Taka forma przekazu ma niewątpliwie bardzo dużo zalet – istnieją jednak pewne kwestie-pułapki, które mogą okazać się niezadowalające dla osoby zaangażowanej. Webinar pozwala kreować pozycję eksperta w danej dziedzinie. Jeśli więc próbujesz zaprezentować wiedzę, której absolutnie nie posiadasz – odbiorca poczuje się oszukany. Spotkanie online musi mieć zatem cechy w pełni eksperckie. Powinno zostać przeprowadzone w sposób profesjonalny i dopracowany. Mówi się, że dobra improwizacja to… improwizacja przygotowana. Ta nieco przewrotna uwaga jest bardzo cenna, szczególnie w kontekście przeprowadzania webinarów. Warto mieć to na względzie!