LinkedIn – czy, kiedy i dlaczego warto się tam angażować?

Dwudziesty pierwszy wiek to czas, w którym nowoczesne technologie internetowe rozwijają się szczególnie dynamicznie. W ostatnich latach stale wzrasta wykorzystywanie portali społecznościowych w celu zdobywania popularności na rynku pracy – przykładem tego typu aktywności jest przede wszystkim popularność LinkedIn. Dlaczego angażowanie się na portalu LinkedIn to dobry pomysł w obecnych czasach i kiedy warto zdecydować się na takie rozwiązanie? Przeczytaj poniższy tekst, by poznać odpowiedź na to pytanie.

Czym właściwie jest LinkedIn?

W obecnych czasach media społecznościowe (z ang. social media) są wykorzystywane między innymi w rozwijaniu życia towarzyskiego, ale także do budowania swojego zawodowego wizerunku jako specjalisty w danej branży. Cel ten można osiągnąć poprzez rejestrację w jednym ze znanych serwisów społecznościowych skupionych na nawiązywaniu relacji biznesowych. Do takich należy między innymi utworzony przełomie 2002 oraz 2003 roku LinkedIn.

Kiedy warto korzystać z LinkedIn?

Aktywność na LinkedIn to szczególnie dobry pomysł w przypadku specjalistów z takich branż jak na przykład:

  • szeroko pojęty przemysł,
  • finanse,
  • księgowość,
  • technologie informatyczne.

Odpowiednio przygotowany profil może stanowić naszą wizytówkę. Będzie to świetne rozszerzenie tradycyjnego CV. Na profilu LinkedIn można zamieścić więcej informacji na temat doświadczenia zawodowego (rodzaje obowiązków wykonywanych w przeszłości na danym stanowisku itd.), wykształcenia akademickiego oraz ukończonych kursów, a nawet zainteresowań. Ciekawym dodatkiem jest także możliwość uzyskiwania ocen od innych użytkowników, w tym na przykład współpracowników z obecnego miejsca pracy.

Profil na portalu LinkedIn a CV kandydata

Obecnie zaleca się, by CV składane pracodawcy miało objętość nie większą niż jedna strona A4. W przeciwnym wypadku rekruter może uznać lekturę obszernego życiorysu za zbyt nużąco, co praktycznie przekreśla kandydaturę. To właśnie dlatego znacznie lepszym pomysłem jest przygotowanie zwięzłego CV wraz z linkiem do profilu na LinkedIn. Wówczas rekruter – jeśli zainteresuje go dane CV – przejrzy resztę informacji na protalu społecznościowym.

Ponadto, coraz częściej zdarza się, że rekruter sam podejmuje działania w celu poszukiwania pracowników – robi to m.in. za pomocą LinkedIn. Wówczas dobrze przygotowany profil może stanowić okazję do zdobycia bardziej intratnej posady, a wzmożona aktywność na LinkedIn zostanie uznana za dowód profesjonalizmu danego pracownika. Taki stan rzeczy bardzo korzystnie wpływa na pozycję przetargową podczas negocjacji ws. wynagrodzenia czy innych warunków dotyczących zatrudnienia.

LinkedIn – nie samą karierą człowiek żyje

Opisując LinkedIn, niezwykle łatwo zapomnieć o innych korzyściach wynikających z jego funkcjonowania. Tymczasem, nie jest to jedynie portal społecznościowy służący rekruterom do poszukiwania profili kandydatów oraz ich oceny. Opisywane medium społecznościowe jest również miejscem, w którym użytkownicy udostępniają interesujące wpisy. Obserwując profile firm oraz pracowników z interesującej Cię branży, można traktować LinkedIn także jako sposób na rozwój osobisty poprzez lekturę interesujących wpisów.

LinkedIn jako sposób na porównanie się z innymi kandydatami

Niezależnie od tego, czy mowa o początkującym księgowym, czy też o specjaliście w branży IT, analiza profilów innych kandydatów z branży to dobry sposób na to, by móc porównać swoje kompetencje z atutami otoczenia. Podczas przeglądania profilów osób zatrudnionych na podobnym stanowisku można dowiedzieć się, co jeszcze musimy poprawić, a w czym pokonujemy konkurencję. Z kolei analiza kwalifikacji menedżera pozwoli poznać jego ścieżkę kariery oraz sposób, w jaki pokonywał on kolejne szczeble w hierarchii.

LinkedIn Learning, czyli sposób na edukację i rozwój osobisty

LinkedIn Learning to warte uwagi rozwiązanie, które twórca tej niezwykle popularnej platformy społecznościowej rozwija w ostatnich latach. Jest to internetowy moduł, w którym znajduje się wiele użytecznych kursów online. Zazwyczaj szkolenia dotyczą takich obszarów jak między innymi:

  • nowoczesne technologie internetowe i e-commerce,
  • zarządzanie w biznesie,
  • podstawy IT,
  • marketing internetowy

i pozwalają na rozwój kompetencji szczególnie cenionych w czasach, w których umiejętne połączenie kompetencji miękkich oraz merytorycznej wiedzy daje niemal stuprocentową gwarancję na zawodowy sukces.

Oczywiście, informację o ukończeniu tego typu szkolenia możemy zamieścić w CV oraz na profilu osobistym LinkedIn. Z pewnością takie działanie sprawi, że profil kandydata będzie bardziej atrakcyjny dla rekrutera.

LinkedIn jako kanał marketingowy

Choć niewielu zdaje sobie z tego sprawę, to w rzeczywistości LinkedIn może stanowić cenne uzupełnienie kampanii marketingowej online. Jest to miejsce, w którym świetnie sprawdzi się tzw. content marketing, czyli promocja marki oparta na tworzeniu wartościowych wpisów branżowych. Jak już wspomniano, LinkedIn to miejsce pozwalające na lekturę wpisów branżowych. Można spojrzeć na to z innej strony i wykorzystać portal społecznościowo-biznesowy do promocji własnego bloga firmowego.