Pozycjonowanie turystycznej firmy usługowej (hotel, hostel, pensjonat, restauracja, klub, pub, lodziarnia, biuro podróży)

W dwudziestym pierwszym wieku marketing internetowy odgrywa coraz większą rolę w funkcjonowaniu przedsiębiorstw z różnych branż. Aby strona internetowa była bardziej widoczna w sieci, konieczne jest zadbanie między innymi o takie kwestie jak pozycjonowanie witryny zgodnie z zasadami SEO (z ang. Search Engine Optimization). O czym należy pamiętać, jeśli chodzi o pozycjonowanie turystycznej firmy usługowej? Jeśli chcesz poznać odpowiedź na to pytanie, koniecznie przeczytaj nasz tekst. Miłej lektury!

Co to jest i dlaczego warto zainteresować się pozycjonowaniem?

Pozycjonowanie turystycznej firmy usługowej to zbiór technik i metod, które pozwalają na zwiększenie widoczności danej witryny w sieci. Pozycja, na której pojawi się strona w wynikach wyszukiwania uzyskanych przez internautów, zależy w dużym stopniu od oceny dokonanej przez algorytm sztucznej inteligencji przeglądarki. Algorytm ten ocenia m.in. jakość treści na danej stronie.

Przykładowe wyszukania klientów z rozróżnieniem. Frazy kluczowe (keywords) to podstawa pozycjonowania

Jednym z podstawowych działań w zakresie pozycjonowania jest umiejętne stosowanie fraz kluczowych (z ang. keywords). W pewnym uproszczeniu frazy kluczowe to takie wyrażenia, jakich używają internauci, by znaleźć konkretne informacje. Ważne jest, by keywords były treściwe, a jednocześnie  zwięzłe. Jeśli chodzi o pozycjonowanie turystycznej firmy usługowej, to poniżej znajdziesz przykładowe frazy kluczowe:

  • dobra restauracja X,
  • biuro podróży w X,
  • tani hostel w X,
  • hotel czterogwiazdkowy X,
  • lodziarnia w X,

przy czym “X” w powyższych frazach kluczowych oznacza po prostu nazwę miejscowości, którą należy wstawić w celu znalezienia lokalu w danym mieście.

Tworzenie treści na stronie z hasłami, których szukają klienci

Pozycjonowanie treści SEO sprawdza się nie tylko w przypadku prostych tekstów (copywriting), ale także w ramach tworzenia jakościowych, merytorycznych treści (content marketing). W takiej sytuacji content marketing oznacza dwie korzyści dla firm turystycznych:

  • budowanie pozycji eksperta, co jest możliwe np. poprzez umieszczanie w sieci treści o charakterze poradnikowym. Przykładowo, mogą być to treści dotyczące perspektyw branży HoReCa (hotele, restauracje, catering),
  • zwiększenie widoczności strony internetowej firmy turystycznej poprzez nasycenie treści poradnikowych frazami kluczowymi z punktu widzenia SEO.

Świadczeniem specjalistycznych usług w tym zakresie zajmuje się np. seomariusz.pl.

Nie tylko pozycjonowanie SEO. O co należy zadać podczas optymalizacji strony dla firmy usługowej?

Pozycjonowanie strony pod kątem SEO jest ważne z punktu widzenia strony turystycznej. Jednocześnie trzeba pamiętać także o innych narzędziach marketingu online. Należą do nich między innymi takie sposoby działania jak:

  • responsywność strony, czyli poprawność wyświetlania się witryny na różnych rodzajach urządzeń (komputery osobiste PC, smartfony, laptopy, tablety). Jest to bardzo ważny czynnik, ponieważ zdecydowana część ludzi w Polsce korzysta z internetu w ramach urządzeń mobilnych,
  • prędkość ładowania. Silna konkurencja w internecie sprawia, że użytkownicy rezygnują ze skorzystania z danej strony internetowej, jeśli strona ładuje się dłużej niż kilka sekund,
  • inne kwestie związane z UX (ang. User’s Experience). Na atrakcyjność danej strony wpływa nie tylko pozycjonowanie, ale także to, czy witryna jest przejrzysta pod kątem wizualnym, ma wygodne menu itp.,
  • linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne,
  • pozycjonowanie treści zamieszczonych w wizytówce Google Firma. Aby zwiększyć atrakcyjność wizytówki, warto zadbać także o takie elementy jak na przykład informacje o godzinach otwarcia danej placówki, średnie natężenie ruchu, zdjęcia siedziby przedsiębiorstwa czy udzielanie odpowiedzi na opinie i komentarze ze strony klientów.

Pozycjonowanie a kwestie prawne

Na szczęście, branża turystyczna nie należy do branż objętych dodatkowymi restrykcjami w zakresie marketingu (do takich należą na przykład zawody medyczne oraz prawnicze). Oczywiście, taki stan rzeczy nie zmienia jednak faktu, że niezbędne jest unikanie takich działań jak choćby umieszczanie na stronie internetowej fałszywych informacji czy oczernianie konkurencji.

Pozycjonowanie strony firmy turystycznej a sezonowość

Turystyka to branża, której funkcjonowanie w dużej mierze opiera się na sezonowości. Taki stan rzeczy oznacza, że zalecanym rozwiązaniem jest zwiększenie nakładów na:

  • tworzenie treści copywritingowych i content marketingowych,
  • optymalizacja treści pod kątem SEO,
  • analiza witryny z punktu widzenia UX,

w okresie poprzedzającym sezon, w którym jest największy popyt na usługi hotelarsko-turystyczne.

Ocena zwrotu z inwestycji w pozycjonowanie SEO

Jak można ocenić, czy inwestycja w SEO (oraz inne narzędzia z zakresu marketingu online) jest skuteczna? Rozwój nowoczesnych technologii cyfrowych Google sprawia, że możliwe jest analizowanie danych liczbowych dotyczących takich aspektów jak np.:

  • współczynnik konwersji pokazujący, ile spośród osób, którym wyświetliła się dana reklama, otworzyło ją,
  • średni czas odwiedzin danej strony internetowej,
  • ile osób zapisało się na newsletter np. wskutek wypełnienia formularza na landing page na stronie internetowej.