Pozycjonowanie kancelarii (radca prawny, adwokat, notariusz)

Internet stał się podstawowym miejscem, w którym przedsiębiorcy reklamują swoje usługi. Posiadanie własnej witryny gwarantuje dostęp do o wiele większej liczby potencjalnych interesantów, co ma ogromne znaczenie na bardzo konkurencyjnym rynku usług prawnych, czy notarialnych. Jeśli jednak chcemy do maksimum wykorzystać możliwości marketingu internetowego, musimy zadbać o pozycjonowanie strony.

Spis treści

1. Czym jest pozycjonowanie i dlaczego warto się nim zainteresować?

2. Jak zadbać o skuteczne pozycjonowanie?

3. Korzystanie z narzędzi Google

4. Kwestie powiązane ze sferą prawną

1. Czym jest pozycjonowanie i dlaczego warto się nim zainteresować?

Pozycjonowanie (określane angielskim skrótem SEO – search engine optimalization) polega na zwiększeniu częstotliwości występowania strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. W tym celu, należy dołożyć starań, aby witryna wyświetlała się jak najwyżej na liście wyszukiwania takich wyszukiwarek jak Google, Bing itp. Ma to ogromne znaczenie, ponieważ większość internautów przegląda zazwyczaj tylko dwie pierwsze strony wyników wyszukiwania. Im wyżej plasuje się dany portal, tym jest większe prawdopodobieństwo, że zostanie odnaleziony przez użytkownika wyszukiwarki.

2. Jak zadbać o skuteczne pozycjonowanie?

2.1. Tworzenie treści z hasłami kluczowymi

Słowo kluczowe jest frazą, którą internauci najczęściej wpisują do wyszukiwarki, gdy szukają danej usługi. Przykładowo, chcąc skorzystać z usług adwokata w naszej stolicy, użytkownik najczęściej wpisuje takie wyrażenia jak: adwokat Warszawa lub kancelaria adwokacka Warszawa. Kolejność słów w haśle może być różna. Wyszukiwarka w pierwszej kolejności wyświetla strony, które posiadają treści zawierające odpowiednie nasycenie wyszukiwanym słowem kluczowym. Należy zadbać, aby witryna zawierała jak najwięcej treści zawierających wiele prostych słów kluczowych w różnych konfiguracjach. Mogą pojawiać się zarówno w samych artykułach, jak i w ich tytułach. Jeżeli kancelaria specjalizuje się w danej sferze, warto by zawarł ją w słowie kluczowym, np.: podatki prawnik Warszawa, adwokat rozwody Sochaczew itp.

2.2. Dostosowanie treści zarówno do haseł konwertujących, jak i informacyjnych

Pierwszy z wymienionych rodzajów fraz kluczowych skupia się na tworzeniu prostych zestawień wyrazowych, jak np. kancelaria prawna, pomoc prawna, konsultacje prawne. Zapewniają one minimalny potencjał przy pozycjonowaniu, dlatego warto dodać do nich nazwy miast, w których jest świadczona dana usługa, np.: kancelaria prawna Pruszków, radca prawny Gdańsk. Drugi rodzaj haseł obejmuje pytania, jakie internauci wpisują, szukając danej informacji, np.: gdzie szukać prawnika w Pruszkowie, jaki adwokat Sochaczew

2.3. Dbałość o podstawy SEO a budowanie pozycji eksperta

Klienci chętniej zaufają firmom, które posiadają rozbudowane portale, bogate w artykuły tematyczne i treści informacyjne. Wzbogacone o hasła informacyjne, które można wykorzystać jako tytuły wpisów, dodatkowo polepszą pozycję portalu w wynikach Google. Artykuły eksperckie warto nasycić odpowiednią liczbą słów kluczowych, zarówno ogólnych, jak i odnoszących się do tematyki poruszanej w tekście. Jeśli tworzymy wpis dot. prawa spadkowego, możemy użyć w nim takich fraz jak: prawo spadkowe Pruszków, prawnik spadki Łomianki, jak uzyskać spadek Warszawa

2.4. Optymalizacja witryny

Kiedy internauta już wejdzie na naszą witrynie, powinien móc po niej łatwo się poruszać. Dlatego trzeba koniecznie zadbać o takie czynniki jak:

  • krótki czas ładowania
  • czytelna struktura
  • estetyczna i spójna szata graficzna
  • responsywność strony (dostosowywanie się do wielkości okna przeglądarki).

Dbałość o te czynniki polepsza tzw. UX (ang. user expierience), czyli doświadczenia i odczucia użytkownika. Ważna jest również optymalizacja off-site, czyli zamieszczanie artykułów np. na portalach branżowych, w których będą zamieszczone linki prowadzące do naszej strony internetowej.

3. Korzystanie z narzędzi Google

Google, będąc najpopularniejszą wyszukiwarką internetową, oferuje także dostęp do narzędzi pozwalających przeanalizowanie wpływu pozycjonowania na „klikalność” linku prowadzącego do naszego portalu. Program Google Analytics pozwala na zweryfikowanie m. in.:

  • średniej długości pobytu internautów na stronie
  • ilości odsłon
  • profilu wiekowego i płci użytkowników
  • lokalizacji odwiedzających.

Wyniki można ze sobą porównywać, co sprawia, że zdefiniowanie skutków zmiany sposobu pozycjonowania strony jest bardzo proste. Pokazują nam, czy pieniądze zainwestowane w dbałość o podstawy SEO rzeczywiście znalazły odzwierciedlenie w rezultacie.

Warto także stworzyć wizytówkę biura w narzędziu Google Firma, dzięki czemu informacje o kancelarii będą wyświetlać się w górnej części wyników wyszukiwania. Warto tam zamieścić takie informacje jak:

  • lokalizacja (za pomocą Google Maps)
  • adres
  • dane kontaktowe
  • krótki opis
  • zdjęcia.

Internauci, szukają szybkiej odpowiedzi na pytania, bardzo często w pierwszej kolejności korzystają z tej prostej funkcji. 

4. Kwestie powiązane ze sferą prawną

Co oczywiste, korzystanie z usług pozycjonowania jest całkowicie legalne. Podpisując umowę z usługodawcą, zazwyczaj rozważa się dwie opcje kontraktu: pierwsza dotyczy osiągnięcia określonego rezultatu, zaś druga – starannego działania na rzecz klienta. Zleceniodawca jest do zachowania należytej staranności w przypadku pozycjonowania strony kancelarii prawnej lub adwokackiej. Działania nie mogą być prowadzone w sposób inny, niż zgodny z przepisami dla tego typu podmiotów.