Jak tworzyć opisy kategorii w sklepie internetowym?

Jednym z nieodłącznych elementów każdego sklepu internetowego są opisy kategorii. Niestety jak jednak można zauważyć, wciąż wielu właścicieli e-sklepów nie przykłada do nich zbyt wielkiej wagi. To ogromny błąd, ponieważ opisy kategorii pełnią bardzo istotne funkcje. Po pierwsze, wpływają na wzrost pozycji sklepu w wynikach wyszukiwania, co przekłada się na większy ruch. Po drugie, wpływają na wzrost sprzedaży produktów oferowanych w sklepie. Dlatego tak ważne jest, aby tworzyć naprawdę wartościowe opisy kategorii. Jak to robić?

Jak tworzyć opisy kategorii zgodne z zasadami SEO?

Jeśli mówi się o opisach w kontekście sklepów internetowych, to wiele osób wciąż ma na myśli jedyne opisy produktów. Często to wyłączne im przypisuje się moc sprzedażową. Tymczasem także opisy kategorii spełniają bardzo ważną funkcję pod tym względem. Tym bardziej że skuteczne wspierają one działania z zakresu SEO. Innymi słowy, wartościowe opisy kategorii wpływają na wzrost pozycji w wynikach wyszukiwana. Ważne jest jednak, aby pod tym kątem były one tworzone w sposób właściwy. O czym zatem należy pamiętać?

Unikalność opisów kategorii, frazy kluczowe i śródtytuły

Przede wszystkim opisy kategorii muszą być unikalne. Każda duplikacja treści na stronie internetowej jest przez algorytm Google surowo karana. Dlatego w żadnym wypadku nie można kopiować opisów kategorii z innych sklepów internetowych. Każdy opis musi być oryginalny. Po drugie, w opisach kategorii muszą znaleźć się właściwe dobrane frazy kluczowe. Co ważne, nie można tu ograniczać się jedynie do ogólnych fraz. Bardzo istotne są także frazy z tzw. „długiego ogona”. Pozwalają one bowiem na wygenerowanie znacznie większego ruchu. Dobrać odpowiednie frazy kluczowe można na dwa sposoby. Pierwszy to postawienie się w roli potencjalnego klienta i zastanowienie się, jakie frazy może wpisać w wyszukiwarce, poszukując informacji i produktów z danej kategorii. Drugi sposób to skorzystanie z dostępnych w sieci narzędzi pomagających w doborze fraz kluczowych. Pamiętać jednak trzeba, że opis kategorii nie może być frazami kluczowym za bardzo przesycony. Frazy stosowane powinny być także w odmianie. Dodatkowo unikać należy kanibalizacji fraz, czyli przypisywania tych samych fraz kluczowych do różnych kategorii. Tworząc opisy kategorii, konieczne stosować trzeba również śródtytuły. Dzięki temu, że opis będzie w ten sposób podzielony na sekcje, to stanie się ona bardziej czytelny i przejrzysty. Pamiętać tu trzeba o stosowaniu nagłówków H2 i H3. Dobrym rozwiązaniem jest także umieszczanie fraz kluczowych w nagłówkach.

Linkowane wewnętrzne

Tworząc opisy kategorii, nie można zapomnieć o linkowaniu wewnętrznym. Zastosowanie takich linków wewnętrznych w opisach znacznie poprawia użyteczność strony sklepu, a także ułatwia poruszane się po witrynie. Jest to ważne zarówno z punktu widzenia użytkowników, jak i robota wyszukiwarki. Linki wewnętrzne nie mogą być jednak umieszczane w opisach kategorii w sposób zupełnie przypadkowy. Po pierwsze, muszą być umieszczane naturalnie. Po drugie, muszą mieć odpowiednio dobrany anchor. Co ważne, linki wewnętrzne w opisach kategorii nie muszą prowadzić jedynie do stron produktowych w ramach danej kategorii, ale mogą także linkować do innych kategorii.

Formatowanie i długość tekstu

Opis kategorii musi być odpowiednio sformatowany. Dzięki temu będzie on czytelniejszy. Warto zatem stosować choćby boldowanie najważniejszych fragmentów opisów. Jeśli to możliwe, warto także stosować choćby listy punktowe. A jak długi powinien być opis kategorii? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Na pewno jednak opis nie może być zbyt krótki. Innymi słowy, znaleźć należy złoty środek między zbyt krótkim a za długim tekstem. Czasem w zupełności wystarczy 1500 znaków, a czasem lepszym rozwiązaniem będzie opis na 3000 znaków. Wszystko zależy także od rodzaju opisywanej kategorii produktowej.

Jak sprawić, aby opisy kategorii sprzedawały?

Jak wspomniano na początku, opisy kategorii mogą mieć w sobie moc sprzedażową. Muszą być tylko właściwie przygotowane. Przede wszystkim, opis musi być pisany o ludziach, a nie nie o robocie wyszukiwarki. Jego czytelnikiem ma być przede wszystkim potencjalny klient. Innymi słowy, pisać należy do ludzi i dla ludzi. Opis kategorii powinien pomóc odwiedzającym sklep rozeznać się w oferowanym asortymencie i podjąć decyzję zakupową. Dlatego konieczne jest tu stosowanie języka korzyści. Opis kategorii nie może zawierać jedynie suchych informacji mówiących o tym, jakie produkty są w ramach danej kategorii oferowane. Nie może to być także jedynie opis cech tych produktów. Ważne jest, aby przedstawić potencjalnym klientom korzyści wynikające z zakupu produktów. Co dzięki temu zyskają? Jaki problem to rozwiąże i w jaki sposób? Odpowiedzi na te pytania zwiększą potencjał sprzedażowy opisów kategorii.

Gdzie umieszczać opisy kategorii?

Przygotowanie opisów kategorii to jednak nie wszystko. Równe ważne jest także to, gdzie zostaną one umieszczone. Najlepiej, aby opis kategorii znajdował się jak najwyższej, czyli nad listą produktów. Innym rozwiązaniem jest podział opisu na dwie części. Pierwsza część umieszczana jest nad listą produktów. Jest to część wprowadzająca. Pozostała część opisu kategorii umieszczana jest pod listą produktów. Ten drugi sposób ma swoją zaletą. Łączy bowiem SEO i UX. Oznacza to, że tak umieszczony opis jest zarówno zgodny z zasadami SEO, jak i przyjazny dla użytkowników.

Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.