S jak specjalista SEO

Znasz się na marketingu internetowym? Marzysz o tym, by rozpocząć karierę w świeżej oraz bardzo dynamicznie rozwijającej się branży? Specjalnie z myślą o osobach takich jak Ty powstał ten krótki tekst, z którego dowiesz się, kim jest specjalista SEO, na czym polega jego praca, a także, na jakie zarobki może liczyć, jeśli zatem jesteś zainteresowany tym tematem, nie czekaj ani chwili dłużej i już teraz przejdź do dalszej części artykułu.

SPIS TREŚCI:

  • Kim jest specjalista SEO?
  • Specjalista SEO – jakie predyspozycje są potrzebne?
  • Jak zostać specjalistą SEO?
  • Rodzaje specjalistów SEO.
  • Od copywritera SEO do pozycjonera – ścieżka kariery.
  • Szkolenia, kursy, blogi, eventy – źródła wiedzy specjalisty SEO.
  • Programy – warsztat pracy specjalisty SEO.
  • Dzień z życia specjalisty SEO.
  • Zmiana kwalifikacji.
  • Ile zarabia specjalista SEO?

Kim jest specjalista SEO?


Specjalista SEO to osoba, która zajmuje się pozycjonowaniem stron i sklepów internetowych od mniej więcej trzech lat. Schemat pracy specjalisty ds. SEO jest zwykle podobny. Zaczyna od analizy strony (tzw. audyt SEO). Kolejno wykonuje analizę słów kluczowych (tzw. keyword research). Przygotowuje wytyczne dla SEO copywritera. Planuje i wdraża optymalizację SEO oraz link building. Ze swojej pracy jest rozliczany najczęściej w cyklach miesięcznych. Bywa, że aktualizuje przyjętą strategię.

Specjalista SEO to nie typowy nerd. W wielu firmach lub jako przedsiębiorca ma styczność z klientem. Pracuje z handlowcami. Współpracuje z pozostałymi działami w firmie.

Specjalista SEO – jakie predyspozycje są potrzebne?


Dobry specjalista SEO to osoba odporna na stres. Radzi sobie z presją. Jest komunikatywny i ma podzielność uwagi. Osoba na tym stanowisku jest też konsekwentna. Korzysta ze sprawdzonych źródeł informacji. Potrafi odfiltrować nieprawdziwe stwierdzenia. Prócz umiejętności posługiwania się podstawowymi programami (Google Analytics, Google Search Console, Google Tag Manager, arkusz kalkulacyjny), które ułatwiają SEO, zna on HTML, CSS i JS. Z pomocą programisty wprowadza zaawansowane zmiany. Jego umiejętności obejmują również UX, Link building, Content marketing.

Jak zostać specjalistą SEO?


Aby zostać specjalistą w danej dziedzinie, należy najpierw zgromadzić odpowiednie doświadczenie, poparte udokumentowanymi dowodami. Chcąc pracować w branży SEO, warto zatem jasno określić to, czym dokładnie chcesz się zajmować. W tym miejscu należy wyraźnie podkreślić, że istnieje wiele stanowisk, które wchodzą w skład szeroko pojętej nazwy, jaką jest specjalista SEO.

Rodzaje specjalistów SEO

  • Manager / Head of SEO – osoba zajmująca się kierowaniem działu SEO.
  • Specjalista ds. link buildingu – stanowisko to wymaga umiejętności pozyskiwania oraz nierzadko wstawiania linków zewnętrznych, niezbędnych w pozycjonowaniu stron.
  • SEO specjalista techniczny, WEB Developer, SXO – to stanowiska które zajmują osoby ze znajomością języków programowania i/lub standardów oczekiwanych przez społeczność korzystającą ze stron lub sklepów internetowych.
  • Copywriter SEO / Specjalista ds. contentu SEO – osoba zajmująca się tworzeniem wartościowego contentu, który oprócz założeń podanych przez klienta, powinien zawierać również podstawy pozycjonowania.
  • Koordynator działu SEO – Koordynator jest pewnego rodzaju kierownikiem, który jest odpowiedzialny za przydzielanie pracy oraz udzielanie cennych wskazówek zespołowi.

Od copywritera SEO do pozycjonera — ścieżka kariery

Jednym z najpopularniejszych, a zarazem jednym z najbardziej rozpoznawalnych zawodów związanych z SEO jest oczywiście copywriter. Praca copywritera SEO polega na tworzeniu dostosowanych treści, które pozwolą nie tylko na promocje danego produktu, ale również na pozycjonowanie strony internetowej. Jeśli Twoją mocną stroną jest pisanie, a brak weny nie stanowi dla Ciebie problemu, być może okaże się, że droga od copywritera do specjalisty SEO będzie dla Ciebie przysłowiową bułką z masłem. Decydując się na rozpoczęcie kariery jako copywriter, musisz jednak pamiętać o tym, by na bieżąco uczyć się zasad działania SEO, w przeciwnym razie może okazać się, że Twoje umiejętności przestaną być przydatne w ciągle rozwijającej się branży.

Szkolenia, kursy, blogi, eventy — źródła wiedzy specjalisty SEO


Nie masz doświadczenia lub chcesz zdobyć kilka pozycji do swojego CV? Doskonałym rozwiązaniem dla wszystkich, którym zależy na szybkim zdobyciu wiedzy oraz poszerzeniu swoich kwalifikacji jest czerpanie z blogów (np. Ahrefs, Moz, Semrush) i aktywne branie udziału w różnego rodzaju szkoleniach, oraz eventach tematycznych. Co ciekawe, tego typu przedsięwzięcia coraz częściej mają formę zdalną, dzięki czemu są one dostępne niemal dla każdego. Dobrym sposobem na zdobycie praktycznych umiejętności niezbędnych do pozycjonowania stron internetowych jest również prowadzenie i pozycjonowanie bloga. Blog może zostać potraktowany jako portfolio.

Programy — warsztat pracy specjalisty SEO


Niezbędnym elementem pracy niemal każdego specjalisty SEO jest umiejętność obsługiwania programów pomocnych w pozycjonowaniu. Ich lista jest długa. Najistotniejsze z nich to Google Analytics, Google Search Console, Google Tag Manager. Programy do analizy linków Majestic SEO, Ahrefs, SEMrush, które są często rozszerzone o inne moduły. Narzędzia on-page, które ułatwią wykonanie audytu SEO: Screaming Frog SEO Spider, Sitebulb. Programy, które pomogą wykonać keyword research: AnswerThePublic, Ubersuggest i tworzyć dobre teksty SEO: Semstorm, SurferSEO.

Dzień z życia specjalisty SEO


Specjalista SEO w ciągu dnia sprawdza dzienny monitoring, wdraża lub testuje kolejne rozwiązania. Kontaktuje się z klientem lub działem SEO/IT/Content marketing. Raportuje, gdy zajdzie taka potrzeba. Weryfikuje informacje branżowe. Specjaliści SEO należą do grona osób, którzy coraz częściej mogą cieszyć się pracą zdalną (nie jest to jednak kwestia obligatoryjna i najczęściej zależy od zasad panujących w danej firmie). Ponadto profesje tego typu nierzadko opierają się na elastycznym grafiku, który można dowolnie dostosować do swoich indywidualnych potrzeb oraz preferencji. Należy jednak pamiętać o tym, że praca ta wymaga dużej ilości samodyscypliny oraz zaangażowania.

Zmiana kwalifikacji


Praca w branży SEO daje wiele możliwości rozwoju. Zaczynając swoją przygodę od pisania bądź zarządzania stworzonym już contentem, łatwo można przejść na inne stanowiska związane z SEO. Będąc w temacie przebranżowienia, należy również wyraźnie podkreślić, że SEO daje możliwość rozpoczęcia pracy w świecie IT. Umiejętność szybkiej nauki, a także dostosowania się do nowych obowiązków może okazać się niezwykle przydatna podczas zmieniania ścieżki kariery ze specjalisty SEO na programistę, projektanta stron internetowych lub innych tego typu stanowisk.

Ile zarabia specjalista SEO?

Trudno jest jednoznacznie określić, ile zarabia specjalista SEO. Problem ten wynika przede wszystkim z mnogości stanowisk wchodzących w skład tego określenia. Kwota, na jaką może liczyć specjalista SEO, jest zależna również od wielu zmiennych czynników takich jak:

  • miejsce zatrudnienia,
  • dokładne stanowisko,
  • doświadczenie zawodowe,
  • ilość powierzonych obowiązków.

Choć tak jak wspomnieliśmy, trudno jest określić, ile zarabia specjalista SEO, jednak szacuje się, że miesięczne wynagrodzenie na tym stanowisku oscyluje w granicach od 3500 do około 7500 brutto.