Przekierowanie 301 redirect

Przekierowanie 301 redirect, to metoda na informowanie klientów – internetowej przeglądarki, czy też indeksujących robotów o tym, dany plik albo strona, zostały na stałe przeniesione pod inny adres. Serwer na próbę dostępu do już nieaktualnego zasobu, wysyła kod o statusie HTTP 301, czyli przeniesienia na stałe.

Po co stosowane są przekierowania?

Przekierowania adresu strony internetowej, stosowane są celem przenoszenia użytkowników ze strony A do strony B, będącej tą docelową. Jest to niezbędne do zachowania struktury wybranej witryny. Za sprawą zastosowania przekierowania, można przenieść ruch na witrynę, która winna taki ruch również utrzymywać.

Jak wykonać przekierowanie 301?

Istnieją trzy różne metody na zrobienie przekierowania 301.

Zmodyfikowanie pliku typu htaccess

Przekierowanie witryny internetowej na zupełnie nowy URL, najlepiej będzie przeprowadzić w pliku htaccess z użyciem następującej komendy:

RewriteRule ^staryadres.html$ /nowyadres.html [R=301,NC,L], albo Redirect 301 /staryadres.html /nowyadres.html.

Z kolei zaś proces przekierowania wszystkich spośród podstron z poprzedniej domeny na zupełnie nową – w sytuacji, kiedy struktura adresów, nie podlega zmianom – można przeprowadzić następującą metodą: RewriteRule (.*) http://nowadomena.pl/$1 [R=301,L], albo też RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www\.)?staradomena\.pl [NC]. 

Przekierowanie typu PHP

Celem wykonania tego typu przekierowania, należy maksymalnie wysoko na stronie internetowej umieścić niżej wymieniony kod PHP – przed wyświetleniem się jakiegokolwiek ze znaków:

< ?php
header(„HTTP/1.1 301 Moved Permanently”);
header(„Location:/nowyadres.html”);
header(„Connection: close”);
exit;
? >

Przekierowanie za pomocą JavaScript

Dodanie odpowiedniego skryptu JavaSkript sprawia, iż użytkownicy przenoszeni są także na inną witrynę www. Trzeba zauważyć jednakże, iż dla przekierowywanych adresów, serwer zwraca kod statusu odpowiedzi 200, nie zaś 301.

< script type=”text/javascript” >
window.location = „/nowyadres.html”;
< /script > 

Przekierowania – dlaczego są tak istotne w zakresie SEO?

Spróbujmy wyobrazić sobie sytuację, w której to reklama, za którą zapłaciliśmy, skieruje użytkownika do zupełnie pustej podstrony. Nie istnieje chyba nic gorszego, aniżeli dziurawa strona, na której traci się ruch, co powoduje nasze niezadowolenie, co zaś przekłada się na ocenę negatywną w zakresie user experience, czyli wszystkich wrażeń, których doświadczają użytkownicy, korzystając z witryn internetowych. Warto zatem, prowadząc jakiekolwiek działania na witrynie, dbać o właściwe do niej przekierowania.

Za sprawą przekierowań, mamy szansę poinformowania Google w jasny sposób, jak musi się poruszać po witrynie i które spośród podstron trzeba wykluczyć z wyników wyszukiwania, a to najważniejszy czynnik w zakresie działania każdej z witryn – bo potrafiący określić wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Konfiguracja, nie stanowi trudnego zadania, a może mieć duże znaczenie dla działań w zakresie SEO, jak i pozycji ogólnej naszej witryny.

Jakie rodzaje przekierowań 301 można wyróżnić?

Przekierowania, można podzielić przede wszystkim na te zewnętrzne (między domenami), jak i wewnętrzne (w obrębie jednej z witryn).

Popularnymi przekierowaniami stosowanymi w środku domeny, mogą  być na przykład:

  • 404 do witryny błędu – jest to przekierowanie z ogólnej strony zawierającej błąd na stronę błędu, która będzie dostosowana pod względem wyglądu do całości serwisu,
  • z https do http,
  • ze strony a do strony b – z subdomeny na główną witrynę, z usuniętej witryny na witrynę zbliżoną do niej pod względem tematycznym, ze starego adresu URL do nowego URL,
  • bez www na z www – ze strony niemającej przedrostka www do tej, która go ma,
  • z www do bez www – ze strony mającej w adresie przedrostek www do takiej, która go nie posiada.

Zewnętrzne przekierowania są przydatne wówczas, kiedy przykładowo zupełnie zmienimy nazwę swojej domeny (na przykład z tej lokalnej, na ogólnopolską), albo kiedy łączymy ze sobą dwie strony razem i chcemy, żeby nieaktualne adresy skierowały użytkowników we właściwe miejsca.

Jaki wpływ na UX może mieć przekierowanie?

Celem dokładnego zrozumienia sensu zastosowania przekierowania typu 301, warto będzie zapoznać się z przykładową sytuacją, w której to dokonaliśmy zmiany adresu dla podstrony, niemniej jednak stary adres ciągle pojawia się w wynikach wyszukiwania. W takim właśnie przypadku, bez zastosowania przekierowania, potencjalnie zainteresowani użytkownicy po próbie dotarcia  na witrynę, otrzymają komunikat o błędzie 404. Jeśli jednakże zostanie ustawione odpowiednie przekierowanie, użytkownicy ci będą przenoszeni na zupełnie nową witrynę, co sprawi, iż zmniejszeniu ulegnie tak zwany współczynnik odrzuceń.

Redirect 301, odpowiedzialny jest za przesyłanie użytkowników odwiedzających wybraną stronę internetową na zupełnie nową witrynę. Proces ten przebiega na tyle szybko, iż może pozostać niezauważony przez internautę. Dzięki czemu zachowana zostaje płynność działania witryny. Przekierowanie typu 301, wykazuje bardzo pozytywny wpływ na UX.