Canonical URL

Duplikowanie contentu, nie jest mile widziane, nie tylko w świecie rzeczywistym, ale i w wirtualnym. Roboty Google posiadają doskonałe zdolności do jego wykrywania na witrynach internetowych, co w konsekwencji może się wiązać ze sporymi spadkami pozycji w internetowej wyszukiwarce. Od tego już prosta droga do spadku poziomu ruchu na naszej witrynie. Jedną spośród metod na toczenie walki z duplikowaniem wewnętrznym, będą tak zwane Canonical URL (linki kanoniczne). Poniżej, postaram się szerzej omówić wymienione zagadnienie. 

Canonical URL – czym jest? 

Link kanoniczny jest niczym innym, aniżeli meta tagiem, czyli znacznikiem umieszczonym w sekcji na naszej witrynie internetowej. Możemy się także spotkać z nazwą rel=canonical albo rel canonical. 

Najważniejszą rolą takiego znacznika, jest poinformowanie robotów wyszukiwarek, który z adresów URL, stanowi oryginalny link, nazywany kanonicznym. Według Google, najlepszą sytuacją będzie ta, kiedy jednej podstronie odpowiada tylko jeden link. Nie zawsze będzie to jednakże możliwe do wykonania. Być może tego typu przypadki, znajdują się także na naszej witrynie. Za sprawą linków kanonicznych, możliwa staje się eliminacja powtarzania się takiej samej treści dla robotów pod różnorodnymi adresami URL. Linki oznaczone jako kanoniczne, będą indeksowane przez wyszukiwarkę, zaś podstrony mające Canonical do tejże witryny, nie będą umieszczone w indeksie (zdarzyć się mogą oczywiście od tego pewne wyjątki). 

Canonical – jak zastosować? 

Canonical trzeba zamieszczać w adresach witryn mających zbliżoną treść do zakładki podstawowej. Właściwy link będący wskazaniem pożądanej wersji adresu URL, można umieścić za elementem, czyli w sekcji nagłówka witryny internetowej. Po przeprowadzeniu tejże czynności, różnorodne wersje takiego samego adresu URL, odsyłają nas do docelowego adresu wybranej witryny internetowej. Za sprawą takiego działania, roboty wiedzą, które z adresów winny zapamiętać i przekazać dalej do wyszukiwarki. 

Dlaczego warto zastosować canonical?

Zastosowanie kanonicznych linków, wykazuje pozytywny wpływ na pozycję witryny w wyszukiwarkach. Poza tym, roboty otrzymują informacje, który z adresów internetowych jest tym odpowiednim, a dzięki temu mogą dużo szybciej rozpocząć indeksowanie witryny. 

Zastosowanie tagu canonical, ma duże znaczenie, kiedy struktura wybranej strony jest dosyć rozbudowana i wymaga użycia sporej ilości różnorodnych adresów URL dla takiej samej albo bardzo zbliżonej treści. 

Kiedy jeszcze warto będzie użyć canonical?

Drugim niezwykle ważnym zastosowaniem dla rel=canonical będzie sytuacja, kiedy nasza witryna mobilna, udostępniona jest pod innym adresem. Na przykład, jeśli nasza najważniejsza witryna w desktopowej wersji, dostępna będzie po adresem www.example.com, zaś jej mobilna wersja pod adresem m.example.com, należy poinformować wyszukiwarkę Goggle, iż są to dokładnie te same domeny, niemniej jednak w wersji będącej zależną od urządzeń użytkowników. W takiej sytuacji, na witrynie desktopowej, należy umieścić w sekcji:  

albo  

Zaś w mobilnej wersji w sekcji head:  

 Za sprawą użycia takiego rodzaju oznaczenia, uda się nam poinformować roboty należące do Google, iż obie wersje serwisu w rzeczywistości, są tylko jedną witryną, niemniej w dwóch wersjach zależnych od urządzeń, z jakich wchodzą użytkownicy. 

Linki kanoniczne – dlaczego są aż tak istotne?

Linki kanoniczne, są bardzo ważne dla pozycjonowania. Mają one sporo zalet i warto je poznać, żeby móc w pełni wykorzystać ich możliwości..

  • za sprawą właściwego wdrożenia ich na witrynie, zmniejszeniu ulega liczba duplikacji na witrynie, co zaś doprowadza do podnoszenia się pozycji,
  • mamy większą kontrolę nad tym, które spośród adresów URL będą mogli zobaczyć użytkownicy w wyszukiwarce,
  • autorytet witryny zdobyty za sprawą linków kierowanych do naszej strony, nie zostaje rozproszony pomiędzy kilka różnych adresów.

Kiedy linki kanoniczne, nie będą konieczne?

Fakt, iż linki kanoniczne posiadają sporo plusów nie oznacza wcale, iż na naszej witrynie muszą się one znajdować. Jest sporo przypadków, kiedy nie będą one konieczne.

  • przypadkiem, kiedy nie musimy umieszczać kanonicznych linków, będzie posiadanie pliku robots.txt. Jest to rodzaj pliku, w którym umieszczone są adresy nieindeksowane przez roboty z wyszukiwarek. Możemy w nim zamieścić witryny, których nie chcemy ukazywać w wynikach wyszukiwania. Takie samo zastosowanie, może mieć znacznik meta robots,
  • właściwie wprowadzone przekierowanie 301 sprawi, iż na naszej witrynie może nie być konieczne zastosowanie canonical tag,
  • jeżeli nasza witryna, nie ma duplikujących adresów pod względem treści, nie konieczności ich zamieszczenia. Na każdej spośród podstron, które zechcemy ukazać w wyszukiwarce, nie musi być umieszczony kanoniczny link. Roboty Google, bez problemu je odnajdą.