Jak raportować działania SEO i jak ustalać cele?

Pozycjonowanie stron internetowych to długotrwały proces oparty na systematycznym wykonywaniu określonych czynności i procesów, których zadaniem jest podniesienie pozycji danej strony w wynikach wyszukiwania. Aby stale monitorować i utrzymywać efektywność tych działań potrzebne jest przede wszystkim precyzyjne wyznaczanie celów oraz szczegółowe raportowanie wyników. Jak zatem prawidłowo raportować działania SEO i jak ustalać cele?

Co daje raportowanie i dlaczego się to robi?

Raportowanie wyników działań SEO pozwala udowodnić klientom, że działania te zapewniają wysoki zwrot z poniesionych na nie inwestycji. Raport pokazuje również postępy osiągnięte w optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych oraz daje możliwość wnikliwej analizy skuteczności aktualnie wykorzystywanych strategii. Dlatego tak ważne jest, aby na samym początku współpracy dokładnie wyznaczyć cele pozycjonowania. Cele te mogą być bowiem bardzo różne. W zależności od rodzaju strony oraz prowadzonej działalności priorytetem może być na przykład zwiększenie ruchu na stronie, poprawa rankingów dla konkretnego słowa kluczowego lub też zwiększenie poziomu sprzedaży. Tylko wówczas, jeśli cele są dokładnie sprecyzowane, raportowanie ma jakikolwiek sens, ponieważ wskazuje on czy obrana została właściwa droga do osiągnięcia pożądanych rezultatów. Raporty SEO tworzone są z reguły okresowo, najczęściej minimum raz na miesiąc.

Co powinien zawierać raport SEO?

Zawartość wskaźników, analiz i informacji w raporcie może różnić się ze względu na określone cele lub specyfikę działań. Istnieje jednak kilka podstawowych wskaźników, które na pewno muszą znaleźć się w takim raporcie.

Widoczność strony

Widoczność strony to jeden z ważniejszych elementów pozycjonowania. Można go badać i interpretować za pomocą wielu dostępnych narzędzi. Jednym z bardziej znanych polskich narzędzi jest na przykład SEMSTORM. Za pomocą takich narzędzi można badać również między innymi statystyki dla konkretnych fraz kluczowych, sezonowość strony oraz to, jak strona prezentuje się na tle konkurencji.

Ruch organiczny na stronie oraz konwersje związane z ruchem

Ruch organiczny to nic innego jak ruch użytkowników wynikający z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Pożądanym jest oczywiście, aby wskaźnik ten stale wzrastał, razem z liczbą konwersji. W sytuacji, kiedy wskaźnik ten rośnie, jednak nijak nie przekłada się to na wyniki sprzedaży, może okazać się, że strategia pozycjonowania jest źle opracowana.

Liczba wyświetleń w wyszukiwaniach Google

Wskaźnik ten pokazuje, ile razy dana strona wyświetliła się w wynikach wyszukiwania. Można sprawdzić to za pomocą bezpłatnego narzędzia Google Search Console.

Link building

Raport SEO powinien też przedstawiać liczbę pozyskanych linków oraz ich jakość. To, w jaki sposób wpłynęły na pozycjonowanie strony jest bardzo ważne z punktu widzenia klienta. Zestawienie powinno także uwzględniać utracone linki oraz wszystkie obszary, z których utracono łącza. Wówczas możliwa jest analiza i znalezienie przyczyny takiego stanu rzeczy.

Szczegółowa zawartość raportu zawsze powinna zostać sprecyzowana na początku współpracy i zapisana w umowie. Raporty SEO otrzymywane cyklicznie dostarczają cennych informacji, które pozwalają na obiektywną ocenę skuteczności prowadzonych działań oraz ciągłe udoskonalanie prowadzonej strategii. Tylko w ten sposób można w jak najszybszy sposób osiągnąć pożądane efekty pozycjonowania.