Pozycjonowanie stron

Pozycjonowanie stron internetowych (ang. search engine optimization) to cykliczne działania on-page i off-page. Ich celem jest wypracowanie możliwie najwyższych pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwarek internetowych (np. Google). Konsekwencją skutecznego pozycjonowania strony jest rosnąca sprzedaż lub liczba pozyskanych leadów. Z tego artykułu dowiesz się wszystkiego na temat pozycjonowania.


Spis treści:
1. Jak zbudowane są wyniki wyszukiwania Google?
2. Jak działa wyszukiwarka internetowa?
3. Istotne czynniki, które decydują o skutecznym pozycjonowaniu strony.
4. Odpowiednia strona firmowa lub sklep internetowy.
5. Pozycjonowanie stron www krok po kroku.
6. Narzędzia pomocne przy pozycjonowaniu strony i sprawdzaniu efektów.
7. Kiedy warto rozważyć inwestycję w SEO strony?
8. Policzalne i pośrednie korzyści SEO.
9. Pozycjonowanie stron cennik. Ile kosztuje SEO? Modele rozliczeń.
10. Koszt pozycjonowania, który przyjmuje na siebie dobra agencja SEO, specjalista SEO, freelancer SEO.
11. Korzyści zatrudnienia specjalisty od SEO.
12. Opcjonalna pomoc dla specjalisty SEO.
13. Ile wynoszą wynagrodzenia w branży SEO?
14. Współpraca z agencją SEO.
15. Outsourcing SEO.
16. Inwestycja w pozycjonowanie lokalne.
17. Wskazówki Google dla webmasterów.
18. Społeczności SEO pomocne dla osób, które realizują pozycjonowanie stron samemu.
19. Pozycjonowanie stron www w Google a dystrybuowane informacje.
20. Wybrane źródła informacji na temat SEO, e-commerce, pozycjonowania stron.
21. Jak się nauczyć pozycjonowania stron?
22. Kiedy warto inwestować w kurs pozycjonowania stron?
23. Kiedy pozycjonowanie stron samemu ma sens?
24. SEO a analiza efektów.
25. Analiza konkurencji SEO.
26. SEO dla e-commerce.
27. Pozycjonowanie Magento
28. Pozycjonowanie WordPress/WooCommerce.
29. Pozycjonowanie Shoper.
30. Pozycjonowanie IdoSell (IAI Shop).
31. Pozycjonowanie Sote.
32. Pozycjonowanie PrestaShop.
33. Pozycjonowanie SkyShop.
34. Pozycjonowanie GOShop.
35. Pozycjonowanie w mapach Google.
36. Pozycjonowanie grafiki.
37. Google Search Console.


Jak zbudowane są wyniki wyszukiwania Google?


Wyniki wyszukiwania Google są zbudowane w oparciu o zaawansowany algorytm, który ma na celu dostarczenie najbardziej trafnych i użytecznych informacji dla użytkownika na podstawie wprowadzonego zapytania. Struktura wyników wyszukiwania może być różnorodna, w zależności od rodzaju zapytania, ale ogólnie składa się z kilku kluczowych elementów:

  1. Wyniki organiczne: Są to wyniki, które algorytm Google uznał za najbardziej odpowiednie dla danego zapytania. Pojawiają się one na liście w kolejności, którą Google ocenia jako najbardziej przydatną dla użytkownika. Kolejność ta zależy od wielu czynników, takich jak zgodność z zapytaniem, jakość i użyteczność strony, wiek treści, ilość i jakość linków zewnętrznych kierujących do strony oraz wiele innych czynników SEO (Search Engine Optimization).
  2. Wyniki płatne (reklamy): To wyniki, za które reklamodawcy płacą, aby pojawiły się na szczycie lub na dole strony z wynikami wyszukiwania w odpowiedzi na określone słowa kluczowe. Są one oznaczone jako reklama lub sponsorowane, aby odróżnić je od wyników organicznych.
  3. Fragmenty wyróżnione (Featured Snippets): Są to wycinki treści, które Google wyświetla na szczycie wyników wyszukiwania, mające na celu szybkie odpowiedzenie na pytanie użytkownika bez konieczności wchodzenia na stronę. Mogą to być definicje, listy, kroki postępowania itp.
  4. Panel wiedzy (Knowledge Graph): To informacje, które Google wyświetla po prawej stronie wyników wyszukiwania (lub na górze na urządzeniach mobilnych), zawierające podsumowania wiedzy na temat osób, miejsc, organizacji itp. Panel wiedzy może zawierać daty, definicje, biografie, mapy i inne szybkie informacje.
  5. Lokalne wyniki wyszukiwania: Dla zapytań związanych z lokalizacją, Google wyświetla lokalne firmy, które mogą odpowiadać zapytaniu, wraz z mapą, recenzjami, godzinami otwarcia itp.
  6. Inne elementy specjalne: W zależności od zapytania, Google może również wyświetlać inne specjalne formaty wyników, takie jak wiadomości, zdjęcia, filmy, zakupy i więcej.

Algorytm Google jest stale aktualizowany, aby zapewnić jak najlepszą jakość i trafność wyników. Firma korzysta z bardzo złożonych metod uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji, aby analizować i klasyfikować strony internetowe, a także aby zrozumieć zamiary i potrzeby użytkowników.


Jak działa wyszukiwarka internetowa?

Wyszukiwarka internetowa działa poprzez skanowanie internetu, aby znaleźć i zindeksować strony internetowe, a następnie udostępniać użytkownikom te informacje poprzez wyniki wyszukiwania w odpowiedzi na ich zapytania. Proces działania wyszukiwarki można podzielić na trzy główne etapy: przeszukiwanie (crawling), indeksowanie i dostarczanie wyników (ranking).

1. Przeszukiwanie (Crawling)

W tym pierwszym etapie, wyszukiwarka używa specjalnych programów nazywanych robotami do przeszukiwania (crawling) internetu. Roboty te, znane również jako spiderzy lub crawlerzy, odwiedzają strony internetowe poprzez klikanie na linki i zbierają informacje z tych stron. Proces ten jest ciągły i automatyczny, co oznacza, że wyszukiwarki regularnie odwiedzają strony, aby sprawdzić za aktualizacjami lub nowymi stronami.

2. Indeksowanie

Po zebraniu danych ze stron internetowych, wyszukiwarka przechodzi do procesu indeksowania. Podczas indeksowania, informacje zebrane przez roboty są organizowane i przechowywane w ogromnej bazie danych. Wyszukiwarka analizuje treść strony, taką jak tekst, obrazy i wideo, oraz kluczowe elementy strukturalne, takie jak tytuły, nagłówki i meta tagi, aby zrozumieć, o czym jest strona. Dzięki temu, kiedy użytkownik wpisze zapytanie, wyszukiwarka będzie mogła szybko znaleźć i zaproponować najbardziej relewantne strony.

3. Dostarczanie wyników (Ranking)

Ostatnim etapem jest ranking, czyli proces, w którym wyszukiwarka decyduje, które strony najlepiej odpowiadają zapytaniu użytkownika i w jakiej kolejności powinny być wyświetlone. Aby to zrobić, wyszukiwarka stosuje złożone algorytmy, które oceniają strony na podstawie setek czynników, takich jak zgodność treści ze zapytaniem, jakość i wiarygodność strony, użyteczność i dostępność treści, a także linki z innych stron internetowych. Algorytmy te są stale udoskonalane, aby zapewnić jak najlepsze i najbardziej trafne wyniki wyszukiwania.

Dodatkowe funkcje

Wyszukiwarki oferują również dodatkowe funkcje, takie jak filtrowanie wyników typu treści (np. zdjęcia, filmy, wiadomości) oraz inne narzędzia, takie jak autouzupełnianie, aby pomóc użytkownikom szybciej i łatwiej znaleźć poszukiwane informacje.

Działanie wyszukiwarki internetowej jest więc skomplikowanym procesem, który łączy zaawansowaną technologię przeszukiwania, algorytmy sztucznej inteligencji i maszynowego uczenia się, aby dostarczać użytkownikom szybkie i precyzyjne informacje z ogromnej przestrzeni internetu.


Istotne czynniki, które decydują o skutecznym pozycjonowaniu strony


Skuteczne pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach internetowych, znane również jako optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO), zależy od wielu czynników. Wyszukiwarki, takie jak Google, stosują złożone algorytmy, które oceniają strony internetowe pod wieloma aspektami. Poniżej przedstawiam najważniejsze czynniki, które mogą decydować o wysokiej pozycji strony w wynikach wyszukiwania:

1. Treść strony

  • Jakość i unikalność treści: Wysokiej jakości, unikalna i wartościowa treść, która wyczerpująco odpowiada na pytania i potrzeby użytkowników.
  • Dobór słów kluczowych: Używanie odpowiednich słów kluczowych, które odzwierciedlają, jak użytkownicy szukają informacji związanych z daną tematyką.
  • Optymalizacja nagłówków i struktury tekstu: Dobrze zorganizowana treść z użyciem nagłówków (H1, H2, itd.) pomaga wyszukiwarkom zrozumieć strukturę i hierarchię informacji.

2. Optymalizacja techniczna

  • Szybkość ładowania strony: Szybsze strony są lepiej oceniane przez wyszukiwarki i lepiej przyjmowane przez użytkowników.
  • Responsywność: Strony zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych mają wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.
  • Struktura URL: Czyste, logiczne URL-e, które zawierają słowa kluczowe, są łatwiejsze do zrozumienia zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek.
  • Bezpieczeństwo: Strony korzystające z protokołu HTTPS są preferowane przez wyszukiwarki z powodów bezpieczeństwa.

3. Linkowanie

  • Linki wewnętrzne: Ułatwiają wyszukiwarkom indeksowanie strony i pomagają w dystrybucji link juice wewnątrz domeny.
  • Linki zewnętrzne (backlinks): Linki z innych wiarygodnych stron działają jak „głosy” na rzecz strony, zwiększając jej autorytet i wiarygodność.
  • Jakość i kontekst linków: Większe znaczenie mają linki wybranych stron.

4. Zachowanie i doświadczenie użytkownika (UX)

  • Wskaźniki zachowania użytkowników: Czynniki takie jak współczynnik odrzuceń (bounce rate), czas spędzony na stronie i liczba przeglądanych stron mogą wpływać na ranking.
  • Interaktywność i wizualne aspekty: Strona powinna być przyjazna dla użytkownika, z łatwym dostępem do informacji i intuicyjną nawigacją.

5. Optymalizacja pod kątem wyszukiwania lokalnego

  • Optymalizacja Google Firma: Dla firm lokalnych, ważne jest utrzymanie aktualnego profilu w Google Firma.
  • Recenzje i oceny: Pozytywne recenzje mogą wpływać na wyszukiwanie lokalne.

6. Optymalizacja pod kątem wyszukiwań głosowych

  • Naturalny język i zapytania oparte na pytaniach: Optymalizacja treści pod kątem zapytań głosowych, które często są formułowane jako pełne pytania.

7. Struktura danych i schema markup

  • Wykorzystanie schema markup: Ułatwia wyszukiwarkom zrozumienie kontekstu treści strony i może prowadzić do lepszej prezentacji w wynikach wyszukiwania, np. poprzez fragmenty wyróżnione.

Algorytmy wyszukiwarek są ciągle aktualizowane, dlatego ważne jest, aby na bieżąco śledzić zmiany w wytycznych dotyczących SEO i dostosowywać strategie optymalizacji strony.


Strona www lub sklep internetowy a pozycjonowanie

SEO strony przyniesie więcej korzyści zawsze wtedy, gdy jego podstawę stanowi dobrze przygotowana witryna. Istotna jest więc dbałość o:

Architektura informacji na stronie

Zadbaj o to, by każdy zainteresowany szybko dotarł do interesujących go informacji. Każda istotna podstrona (np. oferta SEO) powinna być wewnątrz witryny podlinkowana. Celem linkowania wewnętrznego jest prowadzenie użytkownika po interesujących go stronach. Linkowanie wewnętrzne można wykorzystać po to, by dystrybuować siłę przekazywaną przez linki zewnętrzne. Planując nową stronę firmy, warto rozrysować schemat linkowania wewnętrznego. Zachowanie go do etapu pozycjonowania jest wskazane. Zalecane jest to, by z indeksowania wykluczyć podstrony, które nie powinny się tam znaleźć. Mowa tu np. o regulaminie, koszyku, czy koncie klienta.

Optymalizacja pod słowa kluczowe

Istotnym czynnikiem skutecznego SEO pozostaje optymalizacja pod słowa kluczowe. Na optymalizowanej podstronie w treści powinny znaleźć się potrzebne słowa kluczowe. Linkowanie wewnętrzne musi uwzględniać wybrane słowa kluczowe. Wskazówka! Nie linkujemy pod słowami kluczowymi: więcej, tutaj, przejdź do oferty itp.

Przyjazne adresy URL

W popularnym skrycie WordPress z rozszerzeniem WooCommerce. Podobnie w skrypcie PrestaShop. Wciąż obserwuję brak odpowiedniej optymalizacji adresów URL. Tam, gdzie jest to zasadne, trzeba umieścić najważniejsze słowo kluczowe przypisane do wybranej podstrony. Istotny element to składnia i odpowiednia długość całego adresu URL.

Przykład poprawnego zestawienia tytułu z adresami URL:
Pozycjonowanie stron. Oferta i cennik – SEO Mariusz
seomariusz.pl/pozycjonowanie-stron

Optymalizacja treści pod trafne słowa kluczowe

Optymalizacja treści jest często trudna. Przykładowy temat: pozycjonowanie stron Warszawa albo pozycjonowanie stron w Google Toruń. Kolejne działania:

  • szukam grupy słów kluczowych, które wyczerpują przykładowy temat pozycjonowanie stron Warszawa;
  • sprawdzam techniczne aspekty najlepszych treści dla najczęściej szukanego hasła;
  • piszę treść, w której tytule znajdzie się hasło pozycjonowanie stron Warszawa;
  • wyżej wymienione i podobne słowa kluczowe powielam w krótkim opisie oraz treści.

Chcę, by robot Google, Bing, Yahoo zrozumiał, że stworzona strona wyczerpuje temat. Zależy mi na tym, by algorytm pozycjonował ją wysoko pod hasłem pozycjonowanie stron Warszawa.

Wskazówka! Praktyką SEO jest odmiana słów kluczowych przez przypadki oraz wykorzystanie synonimów. W zasadnych sytuacjach warto wykorzystać słowa z długiego ogona.

Wyeliminowanie duplikacji treści

Wyeliminowanie duplikacji treści jest kluczowym elementem zarządzania witryną internetową i optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO). Duplikacja treści może negatywnie wpływać na ranking witryny w wynikach wyszukiwania, ponieważ wyszukiwarki starają się dostarczać użytkownikom unikalne i relewantne treści. Oto kilka kroków, które pomogą Ci wyeliminować duplikację treści:

Identyfikacja duplikowanych treści

  • Użyj narzędzi do SEO: Narzędzia takie jak Google Search Console, Moz, Ahrefs, czy Semrush mogą pomóc zidentyfikować duplikaty treści na Twojej stronie.
  • Sprawdź indeksację witryny: Regularnie sprawdzaj, jak Twoja witryna jest indeksowana przez wyszukiwarki, aby zidentyfikować potencjalne duplikaty.

Ustawienie wersji preferowanej za pomocą tagów kanonicznych

  • Zastosuj tagi kanoniczne: Jeśli masz identyczne lub bardzo podobne treści dostępne pod różnymi adresami URL, użyj tagu kanonicznego (<link rel="canonical" href="..."/>), aby wskazać wyszukiwarkom preferowaną wersję strony.

Wykorzystanie przekierowań 301

  • Stosuj przekierowania 301: Jeśli masz kilka stron, które są bardzo podobne lub identyczne, rozważ użycie stałego przekierowania 301, aby skierować ruch (i wyszukiwarki) z duplikowanych stron do głównej, preferowanej strony.

Optymalizacja treści

  • Unikaj duplikowania treści: Twórz unikalne i wartościowe treści dla każdej strony. Upewnij się, że każda strona na Twojej witrynie ma określony cel i jest optymalizowana pod kątem unikalnego zestawu słów kluczowych.
  • Aktualizuj i ulepszaj treści: Regularnie aktualizuj swoje treści, aby były aktualne, wartościowe i unikalne.

Zarządzanie parametrami URL

  • Użyj narzędzia do zarządzania parametrami URL: W przypadku dynamicznych stron internetowych, gdzie treść może być duplikowana przez parametry URL (np. identyfikatory sesji), użyj narzędzi Google Search Console do informowania Google, które parametry URL powinny być ignorowane.

Optymalizacja dla syndykacji treści

  • Jeśli Twoja treść jest syndykowana lub publikowana na innych stronach, upewnij się, że jest oznaczona linkiem zwrotnym do oryginalnej treści na Twojej witrynie lub korzysta z tagu kanonicznego wskazującego na oryginał.

Monitorowanie i aktualizacja

  • Regularne przeglądy: Regularnie monitoruj swoją witrynę pod kątem duplikacji treści i podejmuj odpowiednie działania, gdy są one identyfikowane.

Pamiętaj, że wyeliminowanie duplikacji treści to proces ciągły. Wraz z rozwojem i aktualizacją Twojej witryny, zawsze istnieje ryzyko powstania nowych duplikatów treści. Regularna weryfikacja i optymalizacja treści są kluczowe dla utrzymania zdrowej i efektywnej obecności online.

Zapobieganie kanibalizacji słów kluczowych


Zapobieganie kanibalizacji słów kluczowych jest ważne w strategii SEO (Search Engine Optimization), ponieważ pomaga uniknąć sytuacji, w której różne strony z tej samej witryny konkurują ze sobą o te same zapytania w wyszukiwarkach. Kanibalizacja słów kluczowych może obniżyć ogólną skuteczność SEO, ponieważ rozprasza wartość i autorytet między wiele stron zamiast skoncentrować je na jednej, najbardziej odpowiedniej stronie. Oto kilka wskazówek, jak zapobiegać kanibalizacji słów kluczowych:

  1. Dokładne planowanie słów kluczowych: Przeprowadź dokładne badanie słów kluczowych, aby zrozumieć, jakie zapytania są najbardziej wartościowe dla Twojej działalności. Ustal jednoznacznie, które słowa kluczowe są najbardziej odpowiednie dla każdej strony na Twojej witrynie.
  2. Unikaj duplikowania treści: Upewnij się, że każda strona na Twojej witrynie ma unikalną treść i jest optymalizowana pod kątem unikalnego zestawu słów kluczowych. To zmniejsza ryzyko, że różne strony będą konkurować między sobą.
  3. Używaj etykiet kanonicznych: Jeśli masz podobne treści, które mogą konkurować ze sobą, użyj tagu canonical, aby wskazać wyszukiwarkom, która strona jest „główną” stroną, na którą powinny być skierowane linki.
  4. Wewnętrzne linkowanie z rozmysłem: Używaj wewnętrznego linkowania, aby wskazać wyszukiwarkom, która strona jest najważniejsza dla danego słowa kluczowego. Linkowanie do „głównej” strony z innych powiązanych stron pomoże wzmocnić jej autorytet w wynikach wyszukiwania.
  5. Monitoruj swoją strategię słów kluczowych: Regularnie przeglądaj swoją witrynę i strategię słów kluczowych, aby upewnić się, że nie dochodzi do kanibalizacji. Narzędzia do analizy SEO mogą pomóc zidentyfikować potencjalne problemy z kanibalizacją.
  6. Optymalizacja i aktualizacja treści: Jeśli zauważysz, że dwie strony konkurują o to samo słowo kluczowe, rozważ ich konsolidację w jedną silniejszą stronę lub dokładnie przeprowadź ponowną optymalizację słów kluczowych, aby każda strona koncentrowała się na różnych zapytaniach.

Zapobieganie kanibalizacji słów kluczowych wymaga ciągłej uwagi i dostosowań, ale jest kluczowe dla utrzymania silnej obecności w wyszukiwarkach i maksymalizacji ruchu na stronie. Regularne przeglądanie i optymalizacja treści oraz struktury witryny pomogą uniknąć potencjalnych problemów z kanibalizacją i poprawić ogólną strategię SEO.

Szybkość wczytywania strony i jej mobilność

Szybkość wczytywania strony i jej mobilność to dwa kluczowe aspekty współczesnego SEO oraz ogólnej użyteczności strony internetowej. Obie te cechy mają bezpośredni wpływ na doświadczenia użytkowników oraz na to, jak wyszukiwarki oceniają i rankują witryny w wynikach wyszukiwania. Oto, jak możesz poprawić te aspekty swojej strony:

Szybkość wczytywania strony

Szybkość wczytywania strony to czas, który upływa od momentu kliknięcia w link do strony do momentu, kiedy cała zawartość strony jest gotowa do interakcji z użytkownikiem. Oto kilka sposobów na poprawę szybkości wczytywania:

  1. Optymalizacja obrazów: Upewnij się, że wszystkie obrazy na stronie są odpowiednio skompresowane bez znaczącej utraty jakości. Używaj formatów obrazów, takich jak WebP, które oferują lepszą kompresję.
  2. Wykorzystanie pamięci cache przeglądarki: Skonfiguruj serwer tak, aby wykorzystywać pamięć cache przeglądarki, pozwalając na przechowywanie kopii często używanych zasobów na urządzeniu użytkownika.
  3. Minimalizacja kodu: Zminimalizuj pliki CSS, JavaScript i HTML, usuwając zbędne spacje, komentarze i znaki nowej linii.
  4. Optymalizacja czasu ładowania CSS i JavaScript: Upewnij się, że krytyczne pliki CSS i JavaScript są ładowane jako pierwsze, aby przyspieszyć renderowanie strony.
  5. Wykorzystanie ładowania leniwego (Lazy Loading): Opóźnij ładowanie obrazów i treści znajdujących się poza ekranem, aż do momentu, gdy użytkownik do nich przewinie.
  6. Wykorzystanie CDN (Content Delivery Network): CDN może zmniejszyć opóźnienia, przechowując kopie Twojej strony w wielu lokalizacjach na całym świecie.

Mobilność strony

Mobilność strony to jej zdolność do prawidłowego i efektywnego wyświetlania się na urządzeniach mobilnych, takich jak smartfony i tablety. Aby poprawić mobilność strony:

  1. Responsywny design: Twoja strona powinna automatycznie dostosowywać się do rozmiaru ekranu urządzenia, na którym jest wyświetlana.
  2. Dotykowe elementy nawigacyjne: Upewnij się, że wszystkie przyciski, linki i inne elementy nawigacyjne są odpowiednio duże i umieszczone w taki sposób, aby ułatwić obsługę na ekranach dotykowych.
  3. Optymalizacja tekstu: Tekst na Twojej stronie powinien być czytelny bez konieczności powiększania na urządzeniach mobilnych.
  4. Unikaj użycia flash: Flash jest przestarzałą technologią i nie jest wspierana na wielu urządzeniach mobilnych.
  5. Szybkość ładowania na mobilnych: Optymalizuj swoją stronę pod kątem szybkości ładowania również na urządzeniach mobilnych, biorąc pod uwagę wolniejsze połączenia internetowe.
  6. Testuj mobilność strony: Użyj narzędzi takich jak Google’s Mobile-Friendly Test, aby sprawdzić, jak Twoja strona działa na urządzeniach mobilnych i zidentyfikować obszary do poprawy.

Poprawa szybkości wczytywania strony i jej mobilności to proces ciągły, który wymaga monitorowania i dostosowań. Korzystanie z narzędzi analitycznych i testowych może pomóc zidentyfikować problemy i śledzić postępy w tych obszarach.


Pozycjonowanie stron www krok po kroku

Analiza i audyt witryny

Początek procesu pozycjonowania stron w Google zwykle poprzedza analiza witryny. Wykonuje się ją na etapie nawiązywania współpracy. Zakres analizy witryny nie jest ściśle określony. Zwykle obejmuje oględziny kondycji witryny, indeksowanie, profil back linków. Wnioski z podstawowej analizy strony są podstawą do sformalizowania współpracy.
Pozycjonowanie strony internetowej przez specjalistę SEO zwykle rozpoczyna kompletny audyt SEO. To wyjściowy dokument, który tworzony jest podstawie pochodzących z różnych źródeł informacji. W nim opisywane jest to, które elementy witryny wymagają natychmiastowej poprawy. Zdarza się, że w takim opracowaniu wyszczególnione są też elementy, które nie wymagają zmiany.

Audyt SEO ułatwia stworzenie planu prac. Pomaga zrozumieć, ile wysiłku należy włożyć w dopracowanie pozycjonowanej strony www. Stworzony na podstawie audytu plan działań warto aktualizować.

Dobór trafnych słów kluczowych

Dobranie trafnych słów kluczowych to najistotniejszy krok. Bez tego pozycjonowanie strony internetowej lub sklepu internetowego w zasadzie nie ma sensu. Ta czynność powinna być wykonana na etapie planowania strony www. Przed przygotowaniem opisów. Często zły dobór słów kluczowych opisywany jest w audycie SEO. Jeżeli pozycjonowanie strony ma mieć sens, trzeba wybrać słowa kluczowe, które:

  • są wyszukiwane przez użytkowników wyszukiwarki;
  • są precyzyjne, związane z ofertą (opisem oferty) i informacjami na konkretnej podstronie.

Narzędzia ułatwiające weryfikację słów kluczowych:

  1. Ubersuggest;
  2. Google Trends;
  3. Google Keywords Planner;
  4. Senuto;
  5. Semstorm
  6. Ahrefs
  7. Surfer SEO.

Wyróżnia się kilka typów słów kluczowych, które brane są pod uwagę. To:

  • słowa kluczowe na brand (nazwa firmy, nazwa marki);
  • generyczne hasła (ogólne 1-2 wyrazowe słowa kluczowe);
  • poradnikowe słowa kluczowe (zawierają 3 lub więcej wyrazów i są zwykle tytułami artykułów);
  • long tail, czyli długi ogon (szczegółowe sprzedażowe frazy kluczowe).

Przygotowanie do optymalizacji

Złożony proces SEO wymaga przygotowań praktycznie w każdym przypadku. Specjalista SEO lub freelancer na podstawie wszystkich wiadomości przygotowuje plan optymalizacji. Uwzględnia w nim wnioski z audytu. Rozpisywany jest i odhaczany w dzienniku SEO. Dziennik SEO to często Excel z informacjami, który ratuje i pomaga oszczędzić wiele roboczogodzin. Zapisuje się w nim konkretne rozwiązania (np. modyfikacje). Wszystko po to, by optymalizacja przebiegła sprawnie i bez szkody dla poprawianej strony. Podobnie powinien postępować właściciel witryny, który decyduje się na pozycjonowanie stron samemu.

Optymalizacja strony

W zależności od założeń opisanych w planie wdrożenia następuje całościowa lub częściowa optymalizacja strony. Poprawiane są między innymi treści i wiele innych elementów. Wszystko po to, by strona była użyteczna i przyjazna szczególnie dla użytkownika. Istotne jest to, by etapowe oraz całościowe (niewielkie zmiany) odhaczane były w dzienniku SEO. To ułatwi wprowadzenie ewentualnych korekt.

Analiza skuteczności

Dobry specjalista SEO edukuje klienta. Informuje go, że optymalizacja strony to proces ciągły. Po wprowadzeniu niezbędnych poprawek konieczna jest analiza skuteczności. Moment jej przeprowadzenia to zwykle 2-3 tygodnie po wprowadzeniu zmian. W zależności od wniosków wprowadza się korektę ustawień. Dzięki temu skuteczne pozycjonowanie strony w Google jest rentowne.


Narzędzia pomocne przy pozycjonowaniu strony i sprawdzaniu efektów.

1. Google Search Console. Bezpłatny system, który zna większość webmasterów. Umożliwia m.in. zgłoszenie witryny do indeksowania, monitorowanie skuteczności SEO lub stanu witryny.
2. Google Analytics. Darmowy system analityczny. Ułatwia zrozumienie potrzeb użytkowników firmowej witryny oraz kontrolę opłacalności np. pozycjonowania.


Kiedy warto rozważyć inwestycję w SEO strony?

Wiele zależy od tego, gdzie aktualnie znajduje się Twoja firma. Dopiero rozpisujesz strategię marketingową? Możesz zlecić analizę opłacalności wdrożenia SEO do firmy. W opracowaniu znajdziesz informacje o kosztach SEO oraz potencjalne korzyści. Na podstawie tych informacji łatwo wyliczysz rentowność inwestycji.

Prowadzisz firmę dłużej? Szukasz dodatkowych możliwości pozyskania klienta z internetu? SEO może być opłacalną inwestycją. Zdominowanie lokalnego rynku. Przemyślana budowa szerokiej widoczności w wyszukiwarce. Często gwarantują rentowność inwestycji.

Każdy czas jest dobry na inwestycję w SEO pod warunkiem opłacalności tej decyzji. Korzyści finansowe lub wizerunkowe oszacujesz we własnym zakresie.


Policzalne i pośrednie korzyści SEO.

Przychód do policzalna korzyść SEO. Znając go, bez trudu oszacujesz dochód. Informacje o przychodzie pochodzącym z SEO znajdziesz w dobrze skonfigurowanym Google Analytics. Zwykle we wierszu Organic Search.

Pośrednie korzyści, które dowozi pozycjonowanie strony internetowej firmy to przewaga konkurencyjną i wzrost rozpoznawalności. Możemy doszukiwać się dodatkowych korzyści SEO w tej części. Nie zawsze będą one tak istotne, jak wspomniany przychód.


Pozycjonowanie stron cennik. Ile kosztuje SEO? Modele rozliczeń.

Cennik SEO nie będzie dla Ciebie ważny, jeżeli zdecydujesz się na pozycjonowanie stron samemu. Kluczowym kosztem w tym przypadku będzie czas. Gotówkę przeznaczysz na wiedzę lub pozyskanie jakościowych linków. Nie masz gwarancji powodzenia, że decyzja o pozycjonowaniu strony samemu będzie słuszna.

Cennik pozycjonowania strony internetowej przybiera różne formy. Zlecający SEO płacą w zależności od pozycji wybranych słów kluczowych (model rozliczenia za efekt). Zwykle kilkadziesiąt złotych za każde hasło. Łączny rachunek sięga często kilku tysięcy złotych. Tego rodzaju rozliczenie nie zawsze jest korzystne dla zlecającego. Pozycjonowanie stron www tylko na wybrane frazy bywa nieopłacalne.

Agencje SEO i freelancerzy stosują rozliczenie abonamentowe. Jest optymalne. Zleceniodawca płaci ustaloną kwotę za realizację zapisanych w umowie zadań. To między innymi:

  • konsultacja SEO – od 50 zł netto do 300 zł netto za każdą rozpoczętą godzinę;
  • audyt SEO – nawet 5000 zł netto;
  • optymalizacja strony;
  • link building łączony z innymi działaniami – średnio 3000 netto/miesięcznie.

Ważne jest to, by wśród zapisów umowy znalazły się informacje o celu. Prócz zleconych zadań (optymalizacja, link building) powinien być nadrzędny do osiągnięcia.

Cel, który wyznaczam na każde podjęte pozycjonowanie stron internetowych

  • przychód mieszczący się w widełkach;
  • liczba leadów.

Koszt pozycjonowania, który przyjmuje na siebie dobra agencja SEO, specjalista SEO, freelancer SEO.

  • program do analizy linków (np. Ahrefs lub MajesticSEO) – 99,99 USD/miesiąc;
  • programy ułatwiające wykonanie audytu strony lub rozwiązanie problemu (np. Screaming Frog, Log file analyser) – od 99 £ do 149 £/rok;
  • program ułatwiający analizę postępu prowadzonych działań lub monitoring pozycji (np. Senuto, Semstorm) – od 99 zł/miesiąc;
  • proxy ułatwiające wielokrotne odpytywanie np. Google – od 73,80 zł/miesiąc;
  • SEO copywriting – od 15 zł netto za 1000 zzs;
  • opłaty moderacyjne lub za publikację artykułu sponsorowanego – od 7,38 zł do 6150 zł;
  • koszt utrzymania i rozwoju zaplecza (serwer, dedykowane adresy IP, domeny, treść itd.).

Korzyści zatrudnienia specjalisty od SEO.

Dobry specjalista SEO zadba o skuteczne pozycjonowanie strony w Google. Swoją pracą zwiększy przychody firmy. Przyczyni się też do poprawy skuteczności innych aktywnych form marketingu.

Skuteczny specjalista SEO w firmie to koszt. Dodatkowym obciążeniem dla firmy będzie zapewnienie mu finansowania. Współpraca z niezależnym ekspertem lub outsourcing SEO to często bardziej opłacalna inwestycja.


Opcjonalna pomoc dla specjalisty SEO.

Pozycjonowanie stron internetowych właściciel witryny we współpracy ze specjalistą SEO może wspomagać. Lista ważnych czynności do wykonania:

  • przemyślany udział w dyskusjach na branżowych forach lub grupach społecznościowych;
  • przemyślane komentarze publikacji;
  • aktualizacja firmowych profili społecznościowych;
  • zakładanie firmowych wizytówek w bezpłatnych serwisach typu Panorama firm, Yellow Pages, Yelp;
  • rozwój profilu Google Moja Firma;
  • aktualizacja bloga;
  • moderacja komentarzy lub systemu oceny produktów.

Nie bez znaczenia w procesie pozycjonowania strony jest szybki przepływ informacji. To ważne szczególnie wtedy, gdy zmiany wprowadzane na stronie muszą zostać zaakceptowane przez właściciela.


Ile wynoszą wynagrodzenia w branży SEO?

Hierarchia stanowisk w branży SEO jest zróżnicowana względem stażu pracy i doświadczenia. Popularne stanowiska i płace według danych z https://www.silesiasem.pl (2018 rok):

  • młodszy specjalista SEO (mediana w 2018 roku – 2250 zł);
  • specjalista SEO (mediana w 2018 roku – 3250 zł);
  • starszy specjalista SEO (mediana w 2018 roku – 4500 zł);
  • kierownik działu SEO (mediana w 2018 roku – 6500 zł).

Rozszerzenie względem pracowników etatowych będzie:

  • freelancer SEO (mediana w 2018 roku – 4750 zł);
  • właściciel agencji SEO (mediana w 2018 roku – 10000 zł).

Każdego roku informacje o wynagrodzeniach w branży SEO są aktualizowane. Niektóre agencje SEO publikują na swoich stronach informacje o nich.


Współpraca z agencją SEO.

Współpraca z agencją SEO może być dla Twojej firmy korzystna. Po pierwsze dlatego, że poważny zleceniobiorca dysponuje niezbędnym zapleczem. Po drugie zyskujesz czas na to, by zająć się prowadzeniem firmy. Wreszcie wtedy, gdy w umowie znajdują się zapisy zabezpieczające interesy każdej strony. Inwestując w pozycjonowanie stron internetowych we współpracy z agencją SEO oczekuj zwrotu z inwestycji.

To jedyne sensowne kryterium wyboru agencji, która realizuje na zlecenie pozycjonowanie stron www. Usługi, które kupujesz w abonamencie, nie są same w sobie celem. Twoje firma musi zarabiać. Znane jest mi stwierdzenie, które mówi o tym, że nie można zagwarantować efektów pozycjonowania. Nikt normalny nie zagwarantuje konkretnego miejsca. Można jednak gwarantować zwrot z inwestycji zbliżony do określonego celu. Tego się trzymam.


Outsourcing SEO.

Jeżeli dopiero czytasz co to pozycjonowanie stron. Przeglądasz oferty zawierające kurs pozycjonowania stron. Możesz nie być zaznajomiony z terminem outsourcingu SEO. Jeżeli zdecydujesz się na pozycjonowanie stron samemu, tego typu oferta jest dla Ciebie.

Outsourcing SEO to usługa zróżnicowana. Korzystający z oferty przedsiębiorcy mogą kupić treści lub zamówić linki. Mają możliwość skorzystania wyłącznie z pomocy programisty. Wreszcie mogą wynająć cały dział SEO. Taka oferta nie musi być droga. Jeżeli zdecydujesz się na jej wdrożenie, zwróć uwagę na terminy, ofertę oraz opinie. Z dystansem podchodź do firm, które działają na szeroką skalę.


Inwestycja w pozycjonowanie lokalne.

Firma o regionalnym lub lokalnym zasięgu może inwestować w pozycjonowanie lokalne. Często mieszkańcy miasta szukają firm oferujących produkty lub usługi w konkretnym mieście. Zdarza się, że średnia miesięczna liczba zapytań dla lokalnych fraz kluczowych przekracza kilka tysięcy.

Pozycjonowanie stron www lokalnie jest ograniczone do konkretnego miasta albo obszaru. Mógłbym więc optymalizować pod konkretne miasta podstrony:

  • https://www.seomariusz.pl/pozycjonowanie-stron-warszawa
  • https://www.seomariusz.pl/pozycjonowanie-stron-torun
  • https://www.seomariusz.pl/pozycjonowanie-stron-krakow

W toku optymalizacji witryny zadam o to, by dopasować je do lokalnych zapytań. Wykorzystam do linkowania lokalne serwisy oraz wizytówkę Google Moja Firma.

Pozycjonowanie lokalne daje szerokie możliwości dotarcia do klienta korzystającego z wyników organicznych albo mapek Google. Z powodzeniem inwestują w nie lokalni przedsiębiorcy.


Wskazówki Google dla webmasterów.

pozycjonowanie stron

Dobre praktyki SEO i wskazówki dla webmasterów dostępne są pod tymi adresami:
https://support.google.com/webmasters/answer/7451184
https://support.google.com/webmasters/answer/35769

Dobrym pomysłem jest śledzenie oficjalnego bloga dla webmasterów, który znajduje się pod adresem:
https://webmasters.googleblog.com/


Społeczności SEO pomocne dla osób, które realizują pozycjonowanie stron samemu.

Jeżeli szukasz informacji o tym, jak nauczyć się pozycjonowania stron, koniecznie odwiedź:

https://www.facebook.com/groups/496083163758299/ – grupa SEO/SEM Polska na Facebooku
https://productforums.google.com/forum/?hl=pl#!categories/webmaster-pl/ – Forum Google dla Webmasterów
http://www.forum.optymalizacja.com/ – Największe polskie forum SEO


Pozycjonowanie stron www w Google a dystrybuowane informacje.

Branża SEO jest przepełniona mitami. Bez trudu można w niej odkryć manipulacje i stosowanie półprawd.

Prawdą jest, że:

  • SEO to proces;
  • SEO wymaga zaangażowania i systematyczności;
  • systematyczne aktualizacje algorytmu wymuszają dodatkową uwagę.

Mit SEO to stwierdzenie o tym, że:

  • pozycje osiągnięte raz dane są na zawsze;
  • istnieje uniwersalny zestaw działań, który skuteczne SEO;
  • pozycjonowanie strony w Google na frazy gwarantuje sukces;
  • można gwarantować efekt pozycjonowania.

Uczciwy specjalista SEO pracuje po to, by osiągać wyznaczone cele.


Wybrane źródła informacji na temat SEO, e-commerce, pozycjonowania stron.

  • Google – https://www.google.com/search/howsearchworks/algorithms/
  • Gemius
  • Seroundtable
  • IAB Polska
  • ThinkWithGoogle
  • BusinessInsider
  • Mobirank

Jak się nauczyć pozycjonowania stron?

Jeżeli myślisz o karierze w branży SEO, najistotniejsza dla ciebie będzie praktyka. SEO własnych projektów, kurs pozycjonowania stron, praktyka i praca na stanowisku niższego szczebla. To podstawy. Zachowaj umiar w korzystaniu z książek, czy kursów pozycjonowania stron.

Jeśli chcesz zająć się SEO strony samodzielnie, masz do dyspozycji te same źródła. W mojej ocenie postąpisz rozsądnie, jeżeli zainwestujesz w podstawową wiedzę. Następnie wykupisz konsultacje SEO i wykorzystasz outsourcing w zakresie treści oraz pozyskiwania linków.


Kiedy warto inwestować w kurs pozycjonowania stron?

W dobry kurs pozycjonowania stron, który autor cyklicznie aktualizuje, inwestuj wtedy, gdy potrzebujesz teorii. Pamiętaj jednak, że ukończenie kursu kosztuje czas. To teoria, z której wyciągniesz wiele informacji. Nie zagwarantuje, że osiągniesz zamierzony cel.


Kiedy pozycjonowanie stron samemu ma sens?

SEO prowadzone samodzielnie ma sens tylko wtedy, gdy będziesz starać się osiągać realne cele. To czasochłonny proces. Jego realizacja wymaga zaangażowania. Na efekty poczekasz odpowiednio długo. Nawet kilkanaście miesięcy.

Wykorzystanie dostępnych na rynku rozwiązań znacząco dziś ułatwia samodzielne SEO. Jeżeli więc jesteś zdeterminowany. Decydujesz się przyjąć odpowiedzialność za efekty swoich działań. Już dziś możesz zaczynać. Powodzenia!


SEO a analiza efektów.

Zakładam, że wiesz już co to pozycjonowanie stron i opanowałeś podstawy. Znasz cennik pozycjonowania stron. Wybrałeś agencję, specjalistę SEO, freelancera lub zajmujesz się SEO strony samodzielnie. Chcesz analizować efekty.

Nie ułatwię zadania. SEO to złożony proces, który dostarcza zróżnicowanych danych do analizy. Możesz analizować globalną widoczność w wynikach wyszukiwania. Dzienne pozycje. Rosnący ruch. Zakładam, że masz dobrze skonfigurowany Google Analytics. Wiesz jaką sprzedaż lub ile leadów pochodzi z każdego źródła ruchu. Policz rentowności SEO. Dowiesz się, czy odzyskujesz pieniądze zainwestowane w tę formę marketingu.

Jeżeli po przeczytaniu tego artykułu masz dodatkowe pytania, chętnie ci na nie odpowiem. Skontaktujesz się ze mną telefonicznie – 607308754 lub e-mail – czesc@seomariusz.pl. Klikając pozycjonowanie strony cennik, przejdziesz do mojej oferty.